تبیین بنیان های نظری، اقتضائات عملی و ویژگی های روش شناختی پژوهش روایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تحلیل و بررسی ابعاد نظری و عمل پژوهش روایی است. امروزه با تغییر و توسعه معانی و مفاهیم مرتبط با تربیت معلم، شاهد یک نوع تغییر جهت گیری معرفت شناختی در برنامه های درسی تربیت معلم، از الگوهای فنآورانه به الگوهای فکورانه هستیم. در الگوهای فکورانه پیوندی عمیق بین نظر و عمل معلم وجود دارد، به طوری که برنامه های درسی از رهگذر تجارب و تأمات روزانه معلمان عبور می کند. شاهد این مدعا برنامه های درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان است که در آن دانشجومعلمان می بایست از طریق روایت پژوهی به توصیف، تحلیل و تسهیم تجارب روزانه خود بپردازند. در پژوهش روایی، محققان از طریق شنیدن، دیدن، زیستن، نوشتن و تفسیرکردن، داستان های مرتبط با تجارب زیسته خود و دیگران را مورد کاوش قرار می دهند. برهمین اساس با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع و خلأ منابع فارسی مرتبط، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش اسنادپژوهی به واکاوی ابعاد روش-شناختی رویکرد روایی بپردازد. بنابراین در پژوهش حاضر ابتدا پیشینه، ویژگی ها و عناصر کلیدی این روش بررسی شده است. در ادامه انواع روایی، مراحل انجام پژوهش، نمونه گیری، رو شهای تحلیل، فرآیند اعتباربخشی و ملاحظات اخلاقی از دید صاحبنظران تحلیل گردیده و در بخش پایانی نیز برخی انتقادات و محدودیت های پژوهش روایی مورد بحث قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Reflection on the Theoretical Fundamentals, Practical Requirements and Methodological Features of Narrative Research

چکیده [English]

The present research aims to study and analyze the theoretical and practical aspects of narrative research. Currently, there has been a tendency of alternation in the epistemological direction of teacher training college curriculum from technological to reflective models along with the changes in the concepts and meanings concerning teacher training college. In the reflective models, there is such a close relationship between a teacher’s knowledge and practice that curriculum development undergoes teachers’ daily experiences and reflections. This is realized in the mentoring courses of Farhangian University, in which the student teachers are required to describe, analyze and share their daily experiences by conducting narrative research. Following such a research method, teacher researchers investigate others’ and their own narrations of biological experiences by listening, observing, living, writing and interpreting. With reference to the significance of the issue and lack of relevant Persian sources, the researcher intends to investigate the various aspects of narrative research by studying the relevant documents. Accordingly, the purpose is to study the literature, features and key elements of such a research in the first place. This is continued with an analysis of narrative types, procedure, data analysis, validation and ethical issues from the viewpoint of the experts. The article ends with the discussion of the criticism levelled against the research method and its limitations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • narrative research
  • qualitative research
  • Research Method
  • teacher training college