رابطه اخلاق حرفه ای با فرهنگ سازمانی کارکنان در آموزش و پرورش شهر همدان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

مدرس دانشگاه پیام نور، دانشجوی دکترا

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق حرفه­ای با فرهنگ سازمانی کارکنان در آموزش و پرورش شهر همدان بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش انجام، توصیفی پیمایشی، از نوع همبستگی است. به­ همین منظور، 110 نفر از کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهر همدان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از دو پرسشنامه محقق­ ساخته فرهنگ سازمانی بر اساس مدل رابینز و اخلاق حرفه ­ای بر اساس مدل اخلاق اسلامی استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین دیدگاه اعضاء در مورد فرهنگ سازمانی بر حسب جنسیت، وضعیت استخدامی و سابقه خدمت، معنی ­دار نبود؛ اما این تفاوت بر حسب رشته تحصیلی معنی ­دار بود (046/0=p). میانگین دیدگاه اعضا در مورد اخلاق حرفه­ ای بر حسب هیچ‏کدام از شاخص ­های جمعیت­ شناختی معنی­ دار نبود. میانگین مؤلفه فرهنگ سازمانی (20/4) و اخلاق حرفه ای (22/4) بالاتر از حد متوسط بود. میانگین مؤلفه­ های فرهنگ سازمانی اداره کل آموزش و پرورش شهر همدان و مؤلفه­ های اخلاق حرفه­ ای کارکنان، بالاتر از حد متوسط بود. بالاترین میانگین فرهنگ سازمانی، مربوط به مؤلفه ثبات با میانگین (28/4) و در اخلاق حرفه ­ای، مربوط به مؤلفه ­های عدالت و امانت ­ورزی با میانگین (27/4) بود. نتایج همچنین نشان داد که حفظ کرامت انسانی به تنهایی، 28 درصد و برقراری عدالت، 6 درصد از متغیر فرهنگ سازمانی را پیش ­بینی می­ نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship of Professional Ethics with the Organizational Culture of Employees in the Education of Hamadan City

نویسنده [English]

  • Fatemeh Souri
Teacher at Payame Noor University, PhD Student
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between professional ethics and employee organizational culture in Hamedan city. The research is applied in terms of purpose and in terms of descriptive survey method, it is a correlation type. To this end, 110 employees of the General Directorate of Education in Hamedan were selected as the statistical sample. Data were gathered using two questionnaires of the organizational culture constructed based on Robbins model and professional ethics based on Islamic ethics model. The average of members' perceptions about organizational culture based on gender, employment status and service record was not meaningful, but this difference was significant in terms of field of study (p=0.046). The average members' opinion about professional ethics was not meaningful in terms of any of the demographic indicators. The average component of organizational culture (4.20) and professional ethics (4.22) was higher than average. The average components of organizational culture of Hamadan General Education Department and the components of professional ethics of employees were higher than average. The highest mean of organizational culture was related to the stability component with the mean (4.28) and in the professional ethics related to the components of justice and lending with the average (4.27). The results also showed that preserving human dignity alone would predict 28 percent and justice of 6 percent of the organizational culture variable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional ethics
  • Organizational culture
  • Education