ارزشیابی عناصربرنامه درسی دانشگاه فرهنگیان براساس اسناد بالادستی: مطالعه موردی پردیس های استان سیستان و بلوچستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان بر اساس اسناد بالا دستی بوده است. روش پژوهش، ارزشیابی با استفاده از الگوی ( CIPP ) است و جامعه آماری 100 نفر از اساتید موظف و غیرموظف شاغل را در پردی سهای دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 94 - 93 دربرمی گیرد که یک نمونه 80 نفری با روش تصادفی ساده انتخاب گردید. جم عآوری داد هها از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ برای عنصر مشارکت اساتید در تولید برنامه درسی ) 87 / 0( و فرآیند ارزشیابی از آموخته های دانشجومعلمان ) 0/84 ( به دست آمد. تجزیه و تحلیل داد هها و آزمون استنباطی خ یدو نشان داد : میزان بازنگری در عنصر مشارکت اساتید در تولید برنامه درسی در مقایسه با اسناد بالا دستی نسبتاً مطلوب ارزیابی شده است. یافت هها همچنان نشان داد که بر اساس ارزیابی مشارکت کنندگان در تحقیق ، فرآیندارزشیابی از آموخت ههای دانشجومعلمان در مقایسه با اسناد بالا دستی نامطلوب می باشد. بنابراین با توجه به یافت ههای پژوهش نیاز است که دانشگاه فرهنگیان به استناد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اساسنامه این دانشگاه در زمینه فرآیند ارزشیابی از آموخت ههای دانشجومعلان، اقدامات عملی بیشتری از خود نشان دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Evaluation of the Elements of Farhangian University Curriculum on the Basis of Education Office’s High Level Documents: A Case Study of Farhangian University Branches in Sistan and Baluchestan the assessment process.

چکیده [English]

The study aims to evaluate Farhangian university curriculum in terms of education office’s high level documents. The research employed CIPP model of evaluation. The sample (i.e. 80) was randomly chosen from 100 faculty members and
invited instructors of Sistan and Baluchestan branches of Farhangian University. The data was collected from a researcher-made questionnaire with satisfactory measures of Cronbach Alpha, .87 for the factor of instructors’ contribution in curriculum development and .84 for the factor of the assessment process of teacher-students’ learning. The data analysis and Chi-squared test revealed that the measures for retrospection in the factor of instructors’ contribution in curriculum development corresponding to the standards of high-level documents were relatively high. However, the estimates for the factor of the assessment process of teacher-students’ learning corresponding to the criteria in high level documents were unsatisfactory. Accordingly, the findings suggest that the authorities in Farhangian
University, considering the education office’s high level documents and the university statute, should
take further actions concerning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • CIPP Model of Evaluation
  • Curriculum Evaluation
  • Farhangian University
  • High Level Documents