هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر روش آموزش الکترونیکی، آموزش راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و روشتدریس سنتی زبان انگلیسی بر عملکرد زبان دانشآموزان سال اول متوسطه مناطق محروم استان همدان بود که با روش نیمهآزمایشی و طرح مقایسه گروه های نابرابر انجامشد. جهت انجام پژوهش از منطقه آموزشی محروم 8 کلاس درس از پایه اول متوسطه انتخاب شدند که 4کلاس از مدارس دخترانه و 4کلاس از مدارس پسرانه بود. تعداد دانشآموزان 8 کلاس در مرحله پیشآزمون 116 نفر بود که در مرحله پس آزمون به 101 نفر تقلیل پیدا کرد. ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون محققساخته87 سوالی برای دروس8 و 9کتاب درسی زبان انگلیسی پایه اول بود که در تهیه این آزمون از کتاب زبان انگلیسی و کتب کمک آموزشی و دبیران درس زبان انگلیسی استفاده شد. سپس از هر گروه پیشآزمون زبان انگلیسی بهعمل آمد. پس از اجرای پیش آزمون، مداخله آموزشی طی هشت جلسه صورتگرفت و در نهایت پس آزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیره نشان داد چهار روش آموزش راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، آموزش الکترونیکی و روش تدریس سنتی تاثیر متفاوتی بر عملکرد زبان دانشآموزان دارند و با توجه به میانگینهای اصلاحشده میتوان گفت روش آموزش الکترونیکی و آموزش راهبردهای شناختی تاثیر بیشتری بر عملکرد زبان دانشآموزان داشتهاند. همچنین نتایج جانبی پژوهش نشانداد عملکرد زبان دانشآموزان دختر بهطورمعناداری بهتر ازدانشآموزان پسر می باشد و جنسیت دانشآموزان بهعنوان یک متغیر تعدیلکننده میتواند بر رابطه بین روشهای فوق و عملکرد زبان دانشآموزان تاثیر بگذارد.
. (1395). تاثیر روش آموزش الکترونیکی، آموزش راهبردهای شناختی، آموزش راهبردهای فراشناختی و روش تدریس سنتی بر عملکرد زبان انگلیسی دانش آموزان. توسعه حرفه ای معلم, 1(2), 31-43.
MLA
. "تاثیر روش آموزش الکترونیکی، آموزش راهبردهای شناختی، آموزش راهبردهای فراشناختی و روش تدریس سنتی بر عملکرد زبان انگلیسی دانش آموزان", توسعه حرفه ای معلم, 1, 2, 1395, 31-43.
HARVARD
. (1395). 'تاثیر روش آموزش الکترونیکی، آموزش راهبردهای شناختی، آموزش راهبردهای فراشناختی و روش تدریس سنتی بر عملکرد زبان انگلیسی دانش آموزان', توسعه حرفه ای معلم, 1(2), pp. 31-43.
VANCOUVER
. تاثیر روش آموزش الکترونیکی، آموزش راهبردهای شناختی، آموزش راهبردهای فراشناختی و روش تدریس سنتی بر عملکرد زبان انگلیسی دانش آموزان. توسعه حرفه ای معلم, 1395; 1(2): 31-43.