مطالعه حاضر به منظور بررسی ماهیت علمی تحقیقات اقدا مپژوهی
انجام گرفته
توسط معلمان پژوهنده، انجام شد. رویکرد این پژوهش آمیخته)کمّی-کیفی( و در
آن از دو روش توصیفی و تحلیل اسناد استفاده شده است و دارای دو جامعه آماری
بود؛ 1. جامعه اول: کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سنندج که حداقل یک بار
تحقیق اقدا مپژوهی انجام داده بودند 2. جامعه دوم:کلیه گزار شهای اقدا مپژوهی
برتر
استانی که در دورههای
دوازدهم و سیزدهم برنامه معل مپژوهنده
به دبیرخانه مرکزی
معل مپژوهنده
ارسال شدهاند،
که طبق آمار اعام شده توسط پژوهشکده تعلیم و
تربیت استان کردستان، شامل 36 گزارش بود. برای تع یین حجم نمونه در بخش
کمی از نمون هگیری در دسترس و در بخش کیفی از نمون هگیری
هدفمند استفاده شد.
پرسشنامه، چ کلیست و مصاحب ه
نیمهساختارمند
نیز برای گردآوری دادهها
به کار
برده شد. جهت بررسی روایی صوری پرسشنامه به نظر ده نفر از معلمان پژوهنده
برتر استناد گردید، همچنین جهت سنجش پایایی از ضریب آلفا ی
کرونباخ استفاده
شد که مقدار آن برای پرسشنامه برابر با ) 89 / 0( و برای چ کلیست ) 77 / 0( بود. نتایج
پژوهش نشان م یدهد که معلمان دیدگاه مثبتی نسبت به روش تحقیق اقدا مپژوهی
برای بررسی و حل مسائل آموزشی دارند، و تمایل زیادی دارند از رویکرد تفسیری
برای
انجام اقدا مپژوهی استفاده کنند، اما بررسی گزار شهای اقدا مپژوهی
بیانگر
کیفیت پا یین این گزار شهای از لحاظ علمی بود. در واقع معلمان در مرحله جم عآوری
و تحلیل اطلاعات از روشهای مناسبی استفاده نکردهاند
و ابزار مورد استفاده، دقت و
روایی لازم را ندارد. نتایج همچنین نشان داد که معلمان در رعایت اصول اخلاقی تا
حدودی موفق عمل کردهاند.