مدل سازی چگونگی کنشگری اجتماعی حرفه ای معلمان در جامعه با تأکید بر مسئولیت اجتماعی آنان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 مأمور آموزشی دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم اجتماعی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.48310/tpd.2025.17761.1795

چکیده

ییشینه و اهداف: هدف این مطالعه، بر ساخت فهم کنش حرفه­ای معلمان از مسئولیت آن‎ها در محیط­های اجتماعی مختلف انجام گرفت. روش‌ها‌:: پژوهش به روش نظریه­ داده­ بنیاد اجرا شد. براساس نظریه داده‌بنیاد، جامعه آماری با استفاده نمونه­ گیری در دسترس، از میان معلمان، استاد-معلمان و متخصصین آموزش و پرورش انتخاب شد. نمونه نهایی، برمبنای اشباع نظری پژوهش‎ گران تعداد 11 نفر تعیین شد. یافته‌ها: در نتیجه کدگذاری، مسئولیت ­اجتماعی حرفه‌ای معلم به‎ عنوان پدیده­ محوری، از عوامل گوناگونی مانند مرجع بودن معلم، کارگزار نظام رسمی، عبور از نقش شغلی به سوی فرانقش حرفه ­ای و مسئولیت متکثر، متأثر بود. این پدیده در بسترهای تغییرات ساختاری و تکنولوژی ­های هر زمان، شدت و حدت و حدود و ثغور متفاوتی داشته است. درنتیجه مشخص شد که معلمان با لحاظ کردن یا کنترل شرایط مداخله­ گر مانند شرایط رفاهی یا ارزیابی مسئولیت­ های کنش‌گران دیگر مانند نظام رسمی، نسبت به مسئولیت­ های اجتماعی خود دست به کنش می­ زنند. راهبرد فهم ‏شده برای کنش معلمان، کنش صادقانه و واقع­ گرایانه مفهوم‌سازی شد. پیامدهای ارتقای جایگاه معلمان در ساحت گفتمان و باور، ارتقای شرایط رفاهی معلمان، کاهش هزینه­ ها از طریق فرهنگ ­سازی، شکل­ گیری اعتماد متقابل، تقویت پیوند میان جامعه و نهاد آموزش و آگاه ­سازی جامعه، نظام رسمی و معلم نسبت به حقوق، انتظارات و تکالیف هم دیگر، مفهوم­ سازی شد. نتیجه‌گیری: معلم، کنش‎ گری است که هم جامعه و نظام سیاسی، آینده خود را در نوع تربیت او می‌بیند؛ هم خود معلم به صورت عرفی و شخصیتی، خود را مسئولی چندبعدی در مقابل دانش‌آموز، اجتماع محلی و نظام کلان جامعه ترسیم می‌کند. از این روست که او موجد مسئولیت حرفه‌ای است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling the Professional Social Activism of Teachers in Society by Emphasizing Their Social Responsibility

نویسندگان [English]

  • nasser kamalpourkhob 1
  • mohamadreza rozbahani روزبهانی 2
1 Department of social science, Farhangian University, Tehran,
2 Assistant professor, Department of history, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The purpose of this study was to understand the professional actions of teachers and their responsibilities in different social environments. Methods: The research was conducted using the Grounded theory method. Based on the Grounded theory, the statistical population was selected from teachers, professor-teachers and education experts using available sampling. The final sample consisted of 11 people. Findings: As a result of coding, the teacher's professional social responsibility as a central phenomenon was affected by various factors such as the teacher being an authority, an agent of the official system, moving from a job role to a professional role and multiple responsibilities. This phenomenon has had different intensity and severity and limits and loopholes in the context of structural changes and technologies of each time. As a result, it was found that teachers act on their social responsibilities by considering or controlling interfering conditions such as welfare conditions or evaluating the responsibilities of other actors such as the official system. The understood strategy for teachers' action was conceptualized as honest and realistic action. Conclusion: Also, the consequences of improving the status of teachers in the field of discourse and belief, improving the welfare of teachers, reducing costs through culture building, forming mutual trust, strengthening the bond between the society and the institution of education and public awareness, the official system and the teacher was conceptualized in relation to each other's rights, expectations and assignments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Action
  • social activist
  • Social responsibility
  • Teacher
  • Contextual theory