هدف پژوه ��ش حاضر توص ف�ی و شناسایی رابطه بین دانش و مهارت پژوهشی
معلمان آموزش و پرورش بود. جامعه آماری این پژوهش معلمان دارای مدرک تحصیلی
کارشناسی ارشد حوزه علوم رفتاری اداره کل آموزش و پرورش استان همدان به تعداد
627 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 176 نفر تعیین گردید. افراد
گروه نمونه به شیوه نمون هگیری طبقه ای
تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری
داد هها از آزمو نهای محقق ساخته
سنجش دانش و مهارت پژوهشی که از ویژگ یهای
روان سنجی لازم برخوردار بودند، استفاده شد. به منظور پاس خگویی به سؤالهای
پژوهش چون توزیع داد هها
طبیعی نبود، از آزمو نهای
ناپارامتری توزیع دوجمله ای
و اس�پیرمن اس ��تفاده گردید. با توجه به اینکه رویکرد پژوهش کمّی بود، داد هها با
استفاده از نرم افزار آماری SPSS v.20 تحلیل شد. نتایج نشان داد دانش پژوهش
معلمان کم تر از حد متوسط بود؛ اما مهارت پژوهش آنها
در حد متوسط بود. همچنین
نتای ��ج نش ا�ن داد بین دانش و مهارت پژوهش معلمان رابطه مستقیم معنیداری
مشاهده
ش ��د. بنابراین م یتوان
نتیج هگیری
کرد با آموزش دانش پژوهش به معلمان می توان
مه�ارت پژوه�ش آنه
�ا را ارتق�ا داد.