ارزیابی باورهای تدریس دبیران منتخب ریاضی کشور بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی آنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

ه ��دف کل ��ی از پژوه ش� حاضر، شناسایی باورهای تدریس دبیران منتخب ریاضی
کش ��ور ب ر� اس ا�س ویژگ یه ��ای جمعیت شناختی آنان بود. روش تحقیق توصیفی- از نوع
پیمایشی و جامعه تحقیق شامل کلیه دبیران دوره متوسطه ریاضی منتخب کشور سال
92 ) 200 نفر( بود که با استفاده از روش نمون هگیری
در دسترس، در همایش تجلیل
از دبیران دوره متوسطه ریاضی منتخب کشور ، 150 نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش
پرسشنامه باورهای تدریس )گورسچ، 2002 ( بود که پس از محاسبه روایی و پایایی،
توزیع و جمع آوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که: 1( بالاترین میانگین باورهای
تدریس دبیران منتخب رشته ریاضی مربوط به شایستگی اجتماعی و پائین ترین
میانگین باوره�ای تدر ��یس دبیران ریاضی مربوط به شایستگی اخلاقی میباشد
و تفاوت
بین میانگی نها
معن ی
دار است. ابعاد باورهای تدریس دبیران ریاضی به ترتیب اولویت
عبارتند از: شایستگ یهای
اجتماعی، غیر کلامی، زمینه ای و اخلاقی. 2( بین باورهای
دبیران منتخب زن و مرد به شایستگی های تدریس تفاوت معناداری وجود دارد. 3- بین
باورهای دبیران منتخب با سوابق مختلف به شایستگی های تدریس تفاوت معناداری
وجود ندارد. بنابراین هر چه اعتقاد و باور معلمان نسبت به بروز شایستگی های
حرفه ای در تدریس افزایش یابد، آنان با مسئولیت پذیری خویش در برابر رفتار حرفه ای
و شغلی خ و�د ، به توالی منطقی و نظام دار در تدریس، سازماندهی مناسب در زمان
تدریس، به آفرینش فض ��ای یادگ ��یری مناس ��ب م یپردازند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

ارزیابی باورهای تدریس دبیران منتخب ریاضی کشور بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی آنان