هنجاریابی پرسشنامه سنجش میزان آمادگی معلمان برای اجرای آموزش فراگیر

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، رشته روانشناسی، گرایش سنجش و اندازه‏گیری (روان‎سنجی)

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، فارس، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: آموزش فراگیر، حق همه کودکان با یا بدون نیاز ویژه است و باید از آن بهره ‏مند شوند. معلم، نقش پیشرو و فعال را در آموزش فراگیر دارد. با سنجش آمادگی آن‎ها و ایجاد نگرش مثبت برای اجرای آموزش فراگیر توسط عاملان آموزش و پرورش می ‎توان راه کارهایی در جهت افزایش قابلیت ها و توانمندسازی معلمان ارائه کرد؛ لذا نیازمند به ابزار سنجش میزان آمادگی معلمان برای اجرای آموزش فراگیر هستیم. هدف از این پژوهش، هنجاریابی و تبیین شاخص ‏های روان‎سنجی این ابزار (پرسش‎نامهCEFI-R ) بود. روش ‏شناسی این تحقیق، روش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن، شامل معلمان شاغل دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 بود. از 464 معلم، 403 خانم و 61 آقا که به شیوه نمونه‏ گیری خوش ه‏ای چندمرحله ‏ای انتخاب شدند، به این پرسش‎نامه 19 سؤالی پاسخ دادند. یافته‌ها: سؤالات ابتدا به فارسی و سپس به انگلیسی و مجدد به فارسی برگردانده شد و از لحاظ روایی و ادبی، توسط اساتید مرتبط، تأیید شد. در بررسی روایی سازه، با تحلیل عاملی اکتشافی، 4 عامل شامل: تنوع، روش ‏شناسی، حمایت‎ ها (معلم پشتیبان ) و مشارکت در جامعه) به دست آمد و با تحلیل عاملی تأییدی، بار عاملی همه سؤالات بالاتر از 0.3 گزارش شد که سؤالات را برای این تحقیق مناسب می‎ سازد. جهت بررسی پایایی، ضریب آلفای کرونباخ برای ابعاد و کل پرسش‎نامه از 0.78 تا 0.85 محاسبه شد. نتیجه‌گیری: پرسش‎نامه CEFI-R  که از نظر ویژگی‏ های روان‎سنجی، در حد قابل قبولی می ‎باشد، ابزار آسانی است که تاحدود زیادی می‎تواند میزان آمادگی معلمان را برای اجرای آموزش فراگیر و مقاصد آموزشی و پژوهشی در مقطع ابتدایی بسنجد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of a Questionnaire to Assess Iranian Primary School Teachers’ Perceptions about Their Preparation for

نویسندگان [English]

  • hedyeh seyfikar 1
  • Abbas Gholtash 2
1 MA in psychology, assessment and measurement (psychometrics)
2 Associate professor, department of educational sciences, Islamic Azad University, Shiraz Branch, Fars Province, Iran
چکیده [English]

Inclusive education is the right of every child, regardless of special needs, and they should benefit from it. The teacher has a leading and active role in inclusive education. This study aimed to present the factor structure and reliability of a questionnaire for the assessment of teachers’ perceptions about their preparation to support inclusive education.Methods: The methodology of this research was a descriptive survey method. The statistical population of the study consisted of all primary school teachers in Tehran who were working in the academic year 1401-1402. 464 teachers who were selected based on a multi-stage cluster sampling method responded to this 19-item questionnaire (CEFI-R). Findings: First, the questionnaire was translted into Farsi. Then it was back translated into English and again into Farsi. Its validity and language was also approved by some experts in the field. To investigate its construct validity, using exploratory factor analysis, 4 factors including (diversity, methodology, support (supporter teacher), and participation in society) were obtained. Using confirmatory factor analysis, the factor loading of all items was higher than 0.3, which makes the items and variables suitable for this research. To estimate the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficients for the dimensions of the questionnaire and its totality were calculated which were 0.78 to 0.85 respectively. Conclusion: results showed that this instrument is suitable for measuring the level of preparation of primary teachers for the implementation of inclusive education in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • inclusive education
  • psychometrics
  • perception
  • questionnaire
  • Preparation
  • teachers