مطالعه تطبیقی الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان در بستر رایانش ابری با مقایسه ایران و کشورهای انگلستان، آمریکا، چین، هند، سوئد

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-4665، تهران، ایران، 0009000983945774

2 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-4665، تهران، ایران، 0009000380349308

چکیده

پیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف مطالعه تطبیقی الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان در بستر رایانش ابری، با مقایسه ایران و کشورهای انگلستان، آمریکا، چین، هند و سوئد، انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع تطبیقی-اکتشافی و روش پژوهش استفاده‏‎ شده در آن، مبتنی بر استراتژی پژوهش کیفی بود؛ به‎ طوری‎ که در بدو کار، مصاحبه ‏های اکتشافی با خبرگان و تحلیل داده‎ های جمع ‎آوری‎ شده، به کمک روش تحلیل تم (مضامین)، ابعاد و مؤلفه ‎های مؤثر بر شکل ‏دهی الگوهای آموزش ضمن خدمت معلمان ایران، در بستر رایانش ابری، احصا و سپس با استفاده از روش 4 مرحله ای جرج اف بردی (1969)، ابعاد و مؤلفه‏ های کلیدی مکشوفه در آموزش ضمن خدمت معلمان ایران، با مدل‏ های آموزش ضمن خدمت معلمان، در بستر رایانش ابری، در کشورهای انگلستان، آمریکا، چین، هند و سوئد مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ­ها: یافته‎ ها نشان داد که ابعاد و مؤلفه‏ های مؤثر بر الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان ایران در بستر رایانش ابری شامل: 5 بعد و 19 مؤلفه شامل: فرهنگی (3 مؤلفه)، مدیریتی (5 مؤلفه)، مادی و کالبدی (2 مؤلفه)، فناوری (5 مؤلفه) و منابع انسانی (4 مؤلفه) می‏باشد که مولفه‏ های این مدل با کشورهای منتخب مورد مقایسه تطبیقی قرار گرفت و یافته­ های تحلیل تطبیقی نیز حکایت از آن داشت که 12 مؤلفه مشترک و 8 مؤلفه غیرمشترک میان الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان در بستر رایانش ابری ایران و کشورهای منتخب وجود داشت. نتایج: بر اساس یافته‏ های پژوهش، به دست ­اندرکاران و برنامه ­ریزان دوره‏ های آموزشی در ایران پیشنهاد می ­شود برای افزایش کیفیت دوره ‏های آموزشی، وجوه افتراق با کشورهای دارای تجارب ارزنده را مورد توجه قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of In-Service Training Patterns of Iranian Teachers in the Context of Cloud Computing with England, the United States, China, India, and Sweden

نویسندگان [English]

  • Yaser Dortaj 1
  • Ali Akbar Ghasemi 2
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: This research aimed to conduct a comparative study of in-service teacher training models in Iran, utilizing cloud computing technology, in comparison with the selected countries. Methods: The study employed a comparative-exploratory design and utilized a qualitative research method. Initially, exploratory interviews were conducted with experts, and the collected data were analyzed using cloud-based thematic analysis. Following this, the key dimensions and components identified in the previous stage were compared with in-service teacher training models based on cloud computing in the selected countries (UK, USA, China, India, and Sweden) using George F. Bereday's (1969) four-stage comparative method. Findings: The findings showed that the dimensions and components affecting the in-service training model of Iranian teachers in the cloud computing context include: 5 dimensions and 19 components including: cultural (3 components), managerial (5 components), material and physical (2 components), technology (5 components) and human resources (4 components). The components of this model were compared with the selected countries and the findings of the comparative analysis also indicated that there were 12 common components and 8 non-common components between the in-service training model of teachers in the cloud computing context of Iran and the selected countries. Conclusion: Based on the research findings, it is recommended that policymakers and planners of training programs in Iran consider the divergent aspects between Iran and the countries with significant expertise in this area to enhance the quality of their educational programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Comparative study
  • Models of in-service training
  • Teachers
  • Cloud computing
  • Iran