مطالعه تطبیقی الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان در بستر رایانش ابری با مقایسه ایران و کشورهای انگلستان، آمریکا، چین، هند، سوئد

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

2 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

10.48310/tpd.2024.16988.1714

چکیده

پیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف مطالعه تطبیقی الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان در بستر رایانش ابری، با مقایسه ایران و کشورهای انگلستان، آمریکا، چین، هند و سوئد، انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع تطبیقی-اکتشافی و روش پژوهش استفاده‏‎ شده در آن، مبتنی بر استراتژی پژوهش کیفی بود؛ به‎ طوری‎ که در بدو کار، مصاحبه ‏های اکتشافی با خبرگان و تحلیل داده‎ های جمع ‎آوری‎ شده، به کمک روش تحلیل تم (مضامین)، ابعاد و مؤلفه ‎های مؤثر بر شکل ‏دهی الگوهای آموزش ضمن خدمت معلمان ایران، در بستر رایانش ابری، احصا و سپس با استفاده از روش 4 مرحله ای جرج اف بردی (1969)، ابعاد و مؤلفه‏ های کلیدی مکشوفه در آموزش ضمن خدمت معلمان ایران، با مدل‏ های آموزش ضمن خدمت معلمان، در بستر رایانش ابری، در کشورهای انگلستان، آمریکا، چین، هند و سوئد مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ­ها: یافته‎ ها نشان داد که ابعاد و مؤلفه‏ های مؤثر بر الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان ایران در بستر رایانش ابری شامل: 5 بعد و 19 مؤلفه شامل: فرهنگی (3 مؤلفه)، مدیریتی (5 مؤلفه)، مادی و کالبدی (2 مؤلفه)، فناوری (5 مؤلفه) و منابع انسانی (4 مؤلفه) می‏باشد که مولفه‏ های این مدل با کشورهای منتخب مورد مقایسه تطبیقی قرار گرفت و یافته­ های تحلیل تطبیقی نیز حکایت از آن داشت که 12 مؤلفه مشترک و 8 مؤلفه غیرمشترک میان الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان در بستر رایانش ابری ایران و کشورهای منتخب وجود داشت. نتایج: بر اساس یافته‏ های پژوهش، به دست ­اندرکاران و برنامه ­ریزان دوره‏ های آموزشی در ایران پیشنهاد می ­شود برای افزایش کیفیت دوره ‏های آموزشی، وجوه افتراق با کشورهای دارای تجارب ارزنده را مورد توجه قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative study of in-service training patterns of Iranian teachers in the context of cloud computing with selected countries.

نویسندگان [English]

  • Yaser Dortaj 1
  • Ali Akbar Ghasemi 2
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University
2 1-Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this research is to a comparative study of in-service training patterns of Iranian teachers in the context of cloud computing with selected countries.The present researchis ofcomparative-exploratory type and theresearch method used in this study was based on qualitative research strategy.So that at the beginning of the work based on conducting exploratory interviews with experts andanalyzing the data collected withthe help of Thematic-analysis,the dimensions and components affecting theformation of in-service training patterns for Iranian teachers in the context of cloud computing,statistics and then Using the4-stage methodofGeorge f.Brady(1969),the dimensions and keycomponents revealed in the previous stagewithIn-service training models for teachers in the context of cloud computing in selectedcountries(5 countries England,UnitedStates,China,India,Sweden)wascompared.Thefindingsshowed that the dimensionsand components affecting the model of in-service training of Iranian teachers inthe contextof cloud computing include:5dimensionsand19cultural components(3components),managerial (5components),material and physical(2components),technology(5components)and human resources (4components).The findings of the comparative analysis also indicated that there were12common components and8non-commoncomponents between the2models of in-service training for teachers in thecontext of cloud computing in Iran and selected countries.Based on the findingsof the research, it is suggested to the practitioners and planners of educational courses in Iran to pay attention to the differenceswith countries thathave valuable experiences in order to increase the qualityofeducational courses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Comparative study
  • Models of in-service training
  • Teachers
  • Cloud computing
  • Iran
  • Selected countries