بررسی نقش تعاملات و پیامدهای آن در روابط درون‎ مدرسه ‎ای بر من حرفه ‏ای دانشجومعلمان کارورز

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران. ایران، 0000000207088020

2 استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران. ایران، 0000000334510028

3 استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران. ایران

4 استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران. ایران، 0009000715431689

10.48310/tpd.2024.16586.1673

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف از این پژوهش بررسی پیامدهای تعاملات درون‎ مدرسه ای، بر من حرفه ‏ای دانشجومعلمان کارورز دانشگاه فرهنگیان بود. روش‌ها‌: پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی است. روش پژوهش این مطالعه، کیفی از نوع نظریه داده ‏بنیاد است. مشارکت‌کنندگان این پژوهش، شامل کلیه دانشجومعلمان ترم­ های پنج تا هشت رشته آموزش ابتدایی استان­های کهکیلویه‎ وبویراحمد، خوزستان، فارس، چهارمحال‌وبختیاری و اصفهان بود که در حال گذارندن کارورزی­های 1 تا 4 بودند. از این تعداد با 20 نفر (از هر استان، چهار داوطلب علاقه‌مند و شهره علمی دانشگاه، دو نفر خانم و دو نفر آقا) از دانشجویان مصاحبه شد و 120 گزارش کارورزی (از بهترین و کامل­ ترین گزارش‎ها با توجه به نظر استادان راهنمای کارورزی و معرفی ایشان) هم مورد بررسی قرار گرفت. در انتخاب دانشجویان مشارکت­ کننده و گزارش‎های کارورزی، از دو نوع نمونه‌گیری هدفمند و نظری استفاده شد. ابزار گردآوری داده­ ها عبارتند از: مصاحبه­ های عمیق و گزارش‎های کارورزی یک تا چهار دانشجومعلمان. در این پژوهش برای تأیید درستی نتایج، گزارش نهایی، یعنی آنچه تولید و اصلاح شد، به شرکت‌کنندگان برگردانده و به آنان فرصت اظهارنظر درباره‌ یافته­ ها داده شد. برای افزایش قابلیت اعتماد و اعتبار درونی، از روش‌ کنش متقابل سه ­گانه استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها در نظریه زمینه ­ای از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شد. یافته‌ها: یافته ­های این پژوهش به‌طورکلی نشان داد که نقش و پیامد تعاملات مثبت، منجر به استخراج پنج صلاحیت حرفه ‏ای معلمی و نقش و پیامد تعاملات منفی، منجر به استخراج پنج خصیصه عدم صلاحیت من حرفه ‏ای معلمی شد. نتیجه‌گیری: صلاحیت‌ها و شایستگی­ های حرفه‏ ای معلمی عبارتند از: شایستگی­ های اخلاق معلمی، شایستگی ­های تعهد حرفه ‏ای، مهارت و عملکرد حرفه ‏ای، انگیزه و علاقه و شوق ذاتی معلمی و منش و سرشت معلمی. عدم صلاحیت­ ها در زمینه من­ حرفه ‏ای معلم نیز عبارتند از: عدم صلاحیت ­اخلاقی، عدم صلاحیت تعهد حرفه ‏ای، عدم مهارت و عملکردحرفه ‏ای، عدم انگیزه و علاقه ذاتی به معلمی و عدم سرشت و منش‌معلمی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Interactions and Their Consequences in Intra-School Relationships on the Professional-Self of Student-Teacher Interns

نویسندگان [English]

  • Maryam rezaie 1
  • Seyed Yousef Rasoly 2
  • Seyed Suleiman Hosseininik 3
  • Mehran Azizi Mahmoodabad 4
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Postal Box: 889-14665,Tehran, Iran, 0000000207088020
2 Assistant Professor, Department of Psychology and Councelling, Farhangian University, Postal Box: 889-14665, Tehran, Iran, 0000000334510028
3 Assistant Professor, Department of Psychology and Councelling, Farhangian University, Postal Box: 889-14665, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Postal Box: 889-14665,Tehran, Iran, 0009000715431689
چکیده [English]

Background and Objectives: The present study explores the consequences of intra-school interactions on the professional-self of the student-teacher interns at Farhangian University. From the perspective of purpose, this study is an applied research. Methods: The method employed in this study is qualitative, based on grounded theory. The participants included all the student-teachers majoring in primary education, in their 5th to 8th semester of Kohgilouyeh-and BoyerAhmad، Khouzestan, Chaharmahal-and-Bakhtiari, Fars, and Isfahan provinces, who were completing their 1 to 4 internship. Out of this group, 20 volunteer students were interviewed (four interested and academically renowned university students from each province: two males and two females), and 120 internship reports (from the best and most comprehensive ones according to the recommendations of the internship supervisors) were analyzed.  Purposive and theoretical sampling were used for selecting the participants and internship reports.The data collection instruments comprised in-depth interviews and internship reports (internship 1 to 4) of the student-teachers. To ensure the accuracy of the findings, member checking was employed, whereby the final report, which included the generated and revised results, was returned to the participants for confirmation giving them the opportunity to comment on the findings. Triangulation method was utilized in order to increase the reliability and internal validity. Data analysis in the grounded theory was conducted using open coding، axial coding and selective coding. Findings:  The Findings of the study revealed that the role and consequence of positive interactions led to the identification of five professional-self teaching competencies while the role and consequence of negative interactions resulted in the identification of five characteristics, which reflect a lack of professional-self teaching competencies. Conclusion: The professional teaching competencies comprise ethical teaching competencies, professional commitment competencies, professional skill and performance, motivation and innate passion for teaching, and teaching disposition and temperament. On the other hand, lack of professional-self competencies consists of lack of ethical competencies, lack of professional commitment competencies, lack of professional skill and performance, lack of motivation and innate passion for teaching, and finally lack of teaching disposition and temperament.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internship
  • hidden curriculum
  • positive and negative interactions
  • professional qualifications
  • student teacher