مفهوم‌پردازی «اسارت در دام دانش» در معلمان ابتدایی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، 0009000182743542

2 کارشناسی‌ارشد مدیریت آموزشی، وزارت آموزش‌وپرورش، تهران، ایران، 000900026226942X

چکیده

پیشینه و اهداف: باورهای معلم نسبت به دانش، مهارت و نگرش خود، یکی از پدیده‌های موردتوجه تربیت‌پژوهان است که اگر درست شکل نگیرد، منجر به پدیده‌هایی مانند «اسارت در دام دانش» می‌شود. شکل‌گیری و تشدید «اسارت در دام دانش» در بین معلمان، بویژه معلمان دوره ابتدایی، می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر کیفیت یادگیری دانش ‏آموزان و یاددهی معلمان در مدارس داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف توصیف ماهیت پدیده «اسارت در دام دانش» در فرایند یاددهی و یادگیری، علل شکل‌گیری و پیامدهای آن انجام شد. روش‌ها‌: روش پژوهش از نظر رویکرد، کیفی و از نظر روش، از نوع پدیدارشناسی بود. به منظور دست‏یابی به اطلاعات، از روش نمونه‌گیری شبکه‌ای، تا رسیدن به حد اشباع نظری، استفاده شد. به همین منظور، 18 نفر از مدیران، معلمان و خبرگان مورد مصاحبه نیمه ‎ساختاریافته قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش هفت مرحله‌ای کلایزی و تحلیل محتوای متون مصاحبه‌ها انجام شد. یافته‌ها: پس از فرایند کدگذاری، مضامین مرتبط به ویژگی­ها (رفتاری، کلامی/گفتاری، ذهنی و آموزشی)، عوامل و شرایط (فردی، محیطی، اقتصادی، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌ها) و پیامدها (دانش‌آموز، معلم و سازمانی) «اسارت در دام دانش» استخراج شد. نتیجه‌گیری: شرایط، عوامل و زمینه‌های شکل‌گیری، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر جهت‌دهی چنین رفتارهایی، اثرگذار است. شناسایی این عوامل و برنامه‌ریزی جهت پیش‎گیری و اصلاح چنین شناخت و برداشتی، از ضروریات نظام آموزش و پرورش است. شناخت این سازه مهم، در نوع تربیت معلمان و نیز نگهداشت و ارتقای ایشان امری ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Conceptualization of "Captivity in the Trap of Knowledge" in Primary Teachers

نویسندگان [English]

  • Mahdi Namdari pejman 1
  • Farshid Edvay 2
1 Department of Educational Administration, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran 0009000182743542
2 M.A. in Educational Administration, Ministry of Education, Tehran, Iran, 000900026226942X
چکیده [English]

Background and Objectives: A teacher's beliefs about his knowledge, skill and attitude is one of the phenomena that researchers are concerned about. If these beliefs are formed incorrectly, they might result in the "captivity in trap of knowledge". The formation and intensification of the "captivity in trap of knowledge" among teachers, especially elementary school teachers, can have an irreparable effect on the quality of students’ learning and teachers' teaching in schools. Methods: The current research was conducted with the aim of describing the nature of the phenomenon of the "captivity in the trap of knowledge" in the teaching process and its results, causes of its formation, and its messages. The research method was qualitative in terms of approach and phenomenological in terms of method. In order to obtain information, the network sampling method was used until reaching the theoretical saturation limit. For this purpose, 18 managers, teachers and elites were subjected to semi-structured interviews. Content analysis of the interviews and Colaizzi's seven-step method were used for data analysis. Findings: After the coding process, topics related to the characteristics (behavioral, verbal/speech, mental and educational), factors and conditions (individual, environmental, economic, planning and policies) and consequences (student, teacher and organization) of the "captivity in the trap of knowledge" were extracted. Conclusion: Identifying of the conditions, factors and contexts of formation, which directly and indirectly affect the direction of such behaviors, and planning for the prevention and correction of such knowledge and perception is one of the necessities of the education system. Knowing this important construct is essential in the type of teacher training as well as their maintenance and promotion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Captivity in Trap of Knowledge
  • Teacher Cognition
  • Cognitive Coordination
  • Professional Stagnation
  • Teacher Excellence