مدل یابی روابط ساختاری شایستگی فرهنگی و اخلاق حرفه‌ای معلمان ابتدایی با نقش میانجی حمایت اجتماعی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، شبستر، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: اخلاق حرفه‌ای معلمان ازعوامل مختلفی مانند شایستگی های فرهنگی و حمایت اجتماعی تاثیر می پذیرد. هدف این پژوهش، مدل یابی روابط ساختاری، شایستگی فرهنگی و اخلاق حرفه ای معلمان ابتدایی با نقش میانجی حمایت اجتماعی بود. روش‌ها‌: این پژوهش توصیفی- همبستگی به شیوه مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی نواحی یک و چهار تبریز به تعداد 2100 نفر بودند که از بین آن ها ۳۲۵ نفربراساس قواعد مدل یابی معادلات ساختاری به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های شایستگی فرهنگی، اخلاق حرفه‌ای و حمایت اجتماعی پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای SPSS 26 و SMART PLS 3 انجام شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد مدل دارای برازش بوده و شایستگی های فرهنگی و حمایت اجتماعی به صورت مستقیم، مثبت و معنادار (01/0 > P) قادر به پیش‌بینی اخلاق حرفه‌ای بودند. همچنین، نقش میانجی‌ حمایت اجتماعی در رابطه‌ی بین شایستگی‌های فرهنگی و اخلاق حرفه‌ای، مثبت و معنادار بود (01/0 > P).نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج می‌توان گفت که توجه به شایستگی‌های فرهنگی و حمایت اجتماعی می‌تواند منجر به رشد اخلاق حرفه‌ای شود، علاوه بر این نتایج می‌تواند بینش هایی را برای سیاست‌گذاران و برنامه ریزان آموزشی درتوسعه اخلاق حرفه‌ای ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural Modeling of Competence-cultural Relationships and Professional Ethics of Elementary Teachers with the Mediating Role of Social Support

نویسندگان [English]

  • َAsadolah khadivi 1
  • Zhila kardan halvaee 2
  • Roya Asheghi 3
1 Department of Educational َAdminstration,,Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Department of Educational, AdministrationوMA student of Islamic Azad University, Shabestr, Iran
چکیده [English]

Background and objectives: Various factors including cultural competences and social support affect teachers' professional ethics. This study intended to model structural relationships, cultural competence, and elementary teachers' professional ethics with the mediating role of social support. Method: This descriptive-correlational research was conducted using structural equation modeling. The population consisted of 2100 elementary school teachers of Tabriz, out of which 325 teachers were selected, and structural equation modeling was used to answer the valid questionnaires on cultural competence, professional ethics, and social support . Data analysis was done with SPSS 26 and SMART PLS 3 software. Findings: The results of the research showed that the model has a good fit and cultural competences and social support were directly, positively, and significantly (P < 0.01) able to predict professional ethics. Moreover, the mediating role of social support in the relationship between cultural competencies and professional ethics was positive and significant (P < 0.01). Conclusion: Based on the results, it can be said that paying attention to cultural competencies and social support can lead to to the development of professional ethics. In addition to these results, it can create novel insights for policy makers and educational planners in the development of professional ethics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • " Cultural competence"
  • " Elementary teachers" " Professional ethics"
  • " Professional ethics"
  • " Social support"
  • ." Cultural awareness"