طراحی چارچوب سلامت‌روان به منظور ارزیابی داوطلبان ورود به دوره تربیت‌معلم در ایران

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف طراحی چارچوب سلامت روان به منظور ارزیابی داوطلبان ورود به دوره تربیت­ معلم در ایران انجام شد. روش پژوهش مورد استفاده، کیفی از نوع نظریه داده­ بنیاد بود. جامعه مورد مطالعه (مشارکت­ کنندگان) این پژوهش، شامل کلیه اعضای هیأت علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان در رشته­ های مشاوره و روان­شناسی بوده که از بین آنها نمونه ­ای به تعداد 17 نفر به روش نمونه­ گیری هدف‏مند (از نوع خبره) انتخاب شدند. از ابزار مصاحبه (نیمه­ ساختاریافته) برای جمع ­آوری داده­ های مورد نیاز استفاده شد. با استفاده از شیوه تحلیل داده ­های کیفی مبتنی بر سه نوع کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی یافته­ های پژوهش تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که چارچوب سلامت روان داوطلبان ورود به دوره تربیت ­معلم شامل دو مقوله اصلی و هفده مقوله فرعی بود. مقوله اصلی ابعاد مثبت (شامل مؤلفه­ های بهزیستی روان‏شناختی، هوش هیجانی، مهارت ‏های ارتباطی، علاقه اجتماعی، اعتماد به نفس و خودکارآمدی) و منفی (شامل مؤلفه­ های اختلالات روان­پریشانه، اختلالات اضطرابی، اختلالات وسواسی-اجباری، اختلال دوقطبی، اختلالات افسردگی، اختلالات شخصیت، اختلالات رفتارهای ایذایی و سلوک، اختلالات اعتیادی، اختلالات رشدی عصبی، اختلالات پارافیلیک و عواطف منفی) را در برمی­ گرفت. با توجه به یافته ­های پژوهش می­ توان گفت که چارچوب سلامت روان داوطلبان حرفه معلمی، شامل دو بعد مثبت و منفی است که دارای مؤلفه­ ها و شاخص­ های مرتبط می‌باشد؛ لذا باید در فرایند مصاحبه داوطلبان ورود به حرفه معلمی به آن‌ها توجه نمود تا ضمن جلوگیری از ورود داوطلبان دارای اختلالات روانی به دوره تربیت معلم، داوطلبانی برخوردار از مؤلفه­ های مثبت سلامت روان در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Mental Health Framework to Evaluate Candidates Entering the Teacher Education Program in Iran

نویسندگان [English]

  • Seyed Sadegh Nabavi 1
  • abolfazl bakhtiari 2
1 Assistant Professor, Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of designing a mental health framework in order to evaluate candidates entering the teacher education program in Iran. The research method used was a qualitative type of Grounded theory. The study population (participants) of this research included all faculty members and lecturers of Farhangian University in the fields of counseling and psychology, of whom a sample of 17 people was selected by purposive sampling (expert type). The interview tool (semi-structured) was used to collect the required data. Using qualitative analysis based on three types of open coding, axial coding, and selective coding, the findings of the research were analyzed. The findings of the research showed that the mental health framework of the candidates entering the teacher education program included two main categories and seventeen subcategories. The main categories consisted of positive dimensions (including the components of psychological well-being, emotional intelligence, communication skills, social interest, self-confidence and self-efficacy) and negative dimensions (including the components of psychotic disorders, anxiety disorders, obsessive-compulsive disorders, bipolar disorders, depression disorders, personality disorders, self-harm and behavior disorders, addictive disorders, neurodevelopmental disorders, paraphilic disorders and negative emotions). According to the findings of this research, it can be concluded that the mental health framework of teaching profession candidates includes two positive and negative dimensions that have related components and indicators. Therefore, in the process of interviewing candidates to enter the teaching profession, they pointed out that while preventing candidates with mental disorders from entering the teacher education program, candidates with positive mental health components should be admitted to Farhangian University.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teacher education
  • mental health
  • teaching profession
  • candidates
  • evaluate