توسعه شناسایی و تحلیل موانع و الزامات توسعه کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل موانع و الزامات توسعه کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری بخش مصاحبه شامل مدیران، اعضای هیأت علمی و دانش‌آموختگان آگاه به مباحث، روش‌ها و فنون کارآفرینی بود که به روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری، با 15 نفر مصاحبه شد. جامعه آماری بخش پرسش‎نامه‌ای شامل مدیران، هیأت علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان بود. کفایت حجم نمونه از طریق جدول مورگان تعیین و به روش خوشه‌ای، از پنج استان، 378 نفر به‌طور تصادفی انتخاب شد. بعد از انجام مصاحبه نیمه‌ساختارمند و تحلیل پاسخ‌ها به روش کیفی و با کمک نرم‌افزار MAXQDA10، برای هر یک از دو کد منتخب: موانع و الزامات توسعه کارآفرینی، پنج کد محوری: فرهنگی، آموزشی و درسی، تعاملی و ارتباطی، ساختاری و قانونی و حمایتی، مالی و تشویقی، به ترتیب با 62 و 70 کد باز استخراج شد. با توجه به کدهای مذکور، یک پرسش‏نامه محقق‌ساخته طراحی و بعد از بررسی روایی آن از دیدگاه 10 نفر صاحب‌نظر و پایایی آن به روش آلفای کرانباخ (98/0)، پرسش‏نامه نهایی با 40 گویه توزیع شد و داده‌های مربوطه با روش‌های مختلف آمار توصیفی و استنباطی و مدل معادلات ساختاری، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد موانع مورد بررسی تا حد زیادی (4<X ̅ و 01/0 p <)، بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه نقش دارند و ضرورت توجه به الزامات مورد بررسی، زیاد بود (4<X ̅ و 01/0 p <). مدل معادلات ساختاری ترسیم‏شده، از برازش مناسبی برخوردار بود که بیانگر تأثیر موانع موجود بر توسعه کارآفرینی و ضرورت توجه به الزامات موردبررسی بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification and Analysis of Barriers and Requirements for Entrepreneurship Development at Farhangian University

نویسندگان [English]

  • Mahshid Golestaneh 1
  • Mohammad Nikkhah 2
  • Seyed Mohsen Mousavi 1
1 Department of Education of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research aimed to identify the barriers and requirements for entrepreneurship development at Farhangian University. The research type was applied, and its method was descriptive-analytical. The statistical population for the interview section included managers, faculty members, and graduates knowledgeable about entrepreneurship concepts, methods, and techniques. Fifteen individuals were interviewed using the purposive sampling method until theoretical saturation was achieved. The statistical population of the questionnaire section included managers, faculty members, students, and graduates of Farhangian University. The sample size adequacy was determined using Morgan's table. 378 individuals were randomly selected from five provinces using cluster sampling. After conducting semi-structured interviews and analyzing the responses qualitatively using MAXQDA10 software, five core codes were extracted for each of the two selected codes of barriers and requirements for entrepreneurship development, including cultural, educational, interactive and communicative, structural and legal, and supportive, financial, and incentive codes, with 62 and 70 open codes, respectively. Based on these codes, a researcher-made questionnaire was designed, and after examining its validity from the perspective of 10 experts and its reliability using Cronbach's alpha (α=0.98), the final questionnaire with 40 items was distributed. The relevant data were analyzed using various descriptive and inferential statistical methods and structural equation modeling. The results showed that the examined barriers significantly contributed (X̅>4 and p<0.001) to entrepreneurship development at the university, and there was a high necessity for attention to the examined requirements (X̅>4 and p<0.001) for entrepreneurship development. The drawn structural equation model had a good fit, indicating the impact of existing barriers on entrepreneurship development and the necessity of addressing the examined requirements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Farhangian University
  • Entrepreneurship
  • Barriers
  • Requirements
  • Conceptual model