بررسی رابطه رهبری اخلاق‏مدارانه مدیران با اشتیاق شغلی معلمان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس تربیت بدنی و مدیریت ورزشی، ‌دبیر ورزش آموزش وپرورش ناحیه 5، اصفهان، ایران

2 کارشناس علوم تربیتی و مدیریت آموزشی، دبیر ناحیه 2، اصفهان، ایران

چکیده

 
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری اخلاق­مدارانه مدیران با اشتیاق شغلی معلمان، صورت گرفت. در این تحقیق، از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری شامل معلمان مرد مقطع ابتدایی ناحیه 5 شهر اصفهان به تعداد 110 نفر بود که با استفاده از جدول نمونه‏گیری مورگان، 86 نفر به عنوان نمونه به‏صورت تصادفی انتخاب شدند. به‌منظور جمع‎آوری داده‎ها از دو پرسش‏نامه رهبری اخلاق‎مدارنه (کالشوون و همکاران، ۲۰۱۱) با ضریب آلفای ۹۱/۰ و پرسش‌نامه اشتیاق شغلی با ابعاد غرق‏شدن، شور و شوق و وقف‏شدن در کار (شافلی و همکاران، ۲۰۰۲) با ضریب آلفای ۸۵/استفاده شد. با نظر متخصصان و اساتید دانشگاه، روایی و اعتبار محتوای پرسش‏نامه، مورد تأیید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از روش همبستگی پیرسون با استفاده از نرم­افزار spss19 انجام شد. طبق نتایج به‎دست آمده، بین رهبری اخلاق‏مدارانه مدیران و اشتیاق شغلی معلمان، رابطه وجود دارد (05/0P<)؛ همچنین بین وقف‎شدن و شور و شوق در کار با رهبری اخلاق‏مدارانه رابطه وجود دارد (05/0P<)؛ همچنین مشخص شد، بین رهبری اخلاق‌مدارانه مدیران و بُعد غرق‎شدن در کار معلمان رابطه­ای وجود ندارد (05/0<p). به صورت کلی در سازمان‏های آموزشی، رهبری اخلاق‏مدارانه مدیران می­تواند اشتیاق شغلی معلمان را بالا ببرد. براین اساس، سبک رهبری اخلاق‏مدارانه، از عوامل تأثیرگذار در میزان اشتیاق شغلی شناخته می­شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Managers' Ethical Leadership on Teachers' Job Enthusiasm

نویسندگان [English]

  • sajad oleiki 1
  • sima oleiki 2
1 BA in physical education and sport management, high school teacher in district 5 of Isfahan, Iran
2 . BA in physical education and sport management, high school teacher in district 2 of Isfahan, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between the ethical leadership of managers and the job enthusiasm of teachers. This research is correlational descriptive study. The statistical population included 110 male primary school teachers in district 5 of Isfahan city, from among whom 86 teachers were randomly selected as the sample using Morgan's sampling table. In order to collect data Ethical Leadership Questionnaires (Karlshon et al., 2011) with alpha coefficient reliability of 0.91% and Job Passion with Dimensions (immersion, enthusiasm and dedication to work) (Shafli et al., 2002) with Alpha coefficient of 0.85% were used. Content validity of the instruments was approved by experts’ reviews done by some university professors. Data analysis was also done by Pearson correlation method using SPSS software (version 19). According to the obtained results, the test of the main hypothesis showed that there is a relationship between the ethical leadership of managers and the job enthusiasm of teachers (P<0.05). Also, there is a relationship between dedication to work andteachers' job enthusiasm with ethical leadership (P<0.05). It was also found that there is no relationship between the ethical leadership of managers and the dimension of immersion in work (p<0.05). In general, in educational organizations, the ethical leadership of managers can predict the job enthusiasm of teachers. Therefore, the ethical leadership style is known as one of the influential factors in the level of job enthusiasm.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical leadership
  • managers
  • Job Enthusiasm
  • teachers