تأثیر روش تدریس به شیوه مشارکتی بر احساس تعلق به مدرسه و کیفیت کار گروهی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور نوشهر

2 کارشناس ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور بناب

3 کارشناس ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان

4 دکتری تخصصی مدیریت آموزشی و آموزگار پایه ششم ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان

5 کارشناسی، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر روش تدریس به شیوه مشارکتی، بر احساس تعلق به مدرسه و کیفیت کار گروهی دانش‌آموزان است. روش پژوهش حاضر نیمه‎آزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه مدرسه باقرالعلوم شهرکرج تشکیل دادند که از بین آن‎ها به‎صورت در دسترس 30 نفر (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر درگروه گواه) به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر، شامل پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) و مقیاس کیفیت کار گروهی تسانگ و همکاران (2009) و در جهت برگزاری جلسات یادگیری مشارکتی از روش جیگساو استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‎افزارSPSS25  از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت معناداری وجود دارد بین احساس تعلق به مدرسه و کیفیت کار گروهی دانش‌آموزانی که به‎صورت یادگیری مشارکتی آموزش را دریافت کرده‌اند (گروه آزمایش) و گروهی که هیچ نوع آموزشی یادگیری مشارکتی را در این زمینه ندیده‌اند (گروه کنترل)، (05/0p<). براساس نتایج حاصل می‌توان بیان نمود که مدارس با به‎کارگیری فرآیند یادگیری مشارکتی می‌توانند زمینه لازم جهت افزایش کیفیت کار گروهی و احساس تعلق به مدرسه دانش‌آموزان را فراهم نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Cooperative Teaching Method on the Feeling of Belonging to the School and the Quality of Students' Teamwork of the Students of the First Period of Secondary School

نویسندگان [English]

  • mohammad hossein kazemi 1
  • masomeh atashin 2
  • abbas najafipour tabestanagh 3
  • vahid benisi 4
  • nasrin bidel 5
1 MA in general psychology, Payame Noor University of Nowshahr
2 MA in general psychology, Payame Noor University of Bonab
3 MA in general psychology, faculty of humanities, University of Zanjan
4 PhD in educational management, Islamic Azad University of Khorasgan
5 BA, Elementary Education, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research was to study the effect of cooperative teaching method on the feeling of belonging to the school and the quality of students' teamwork. The method of the current research was semi-experimental (unequal control group). The research population consisted of all the male students of the first year of secondary school of Bagheral Uloom School in Karaj, from whom 30 people (15 people in the experimental group and 15 people in the control group) were selected as a sample. The tools of the present research consist of the school belongingness questionnaire by Berry et al. (2004) and the quality of teamwork scale by Tsang et al. (2009) . The Jigsaw method was used to hold participatory learning sessions. Covariance analysis was used to analyze the data via SPSS version 25 software. The results showed a significant difference in the sense of belonging to the school and the quality of teamwork of the students who received training in the form of cooperative learning (experimental group) and the group that did not receive any kind of cooperative learning training in this field (control group) (p<0.05). Based on the results, it can be said that by using the collaborative learning process, schools can provide the necessary ground to increase the quality of teamwork and students' sense of belonging to the school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teachers’ teaching
  • cooperative learning
  • sense of belonging to school
  • quality of group work
  • students