بررسی‌ روابط ساختاری خودشناسی انسجامی، خود‌‌مهارگری و نیازهای بنیادین روان‌شناختی با نگرش شغلی معلمان ابتدایی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد، خوی، ایران

2 دکتری مطالعات برنامه درسی، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان، خوی، ایران

3 دانشجوی دکتری، رشته مطالعات برنامه درسی، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان، خوی، ایران

4 دانشجوی دکتری، رشته روان‌شناسی تربیتی، مربی، دانشگاه آزاد، خوی، ایران

چکیده

هدف تحقیق حاضر تعیین روابط ساختاری خودشناسی انسجامی، خودمهارگری و نیازهای بنیادین روان‌شناختی با نگرش شغلی معلمان ابتدایی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان خوی در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش شبیه‎سازی مونت کارلو 302 نفر به‎عنوان نمونه از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های خودشناسی انسجامی قربانی و همکاران (2008)، خودمهارگری تانگنی و باومایستروبون (2004)، نیازهای اساسی روان‏شناختی گاردیا، دسی و رایان (2000) و نگرش شغلی یزدان‌پناه (1393) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه‌ها توسط متخصصان دانشگاهی تأیید و پایایی درونی از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب، 84/0 ، 78/0، 80/0 و 79/0 به‎دست آمد. برای تعیین وضعیت نرمال‎بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد و با توجه به غیرنرمال‏بودن توزیع داده‌ها، از تحلیل معادلات ساختاری با نرم‌‌افزار Smart PLS برای آزمون فرضیه‌ها استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که خودشناسی انسجامی، خودمهارگری و نیازهای بنیادین روان‌شناختی با نگرش شغلی معلمان ابتدایی، روابط مثبت و معنا‌داری دارد. نتایج نشان می‌دهد که با فراهم‏کردن شرایط برای ارتقای مهارت‏های معلمی در ابعاد فردی، زمینه تسهیل و تسریع فرایند تدریس باکیفیت،فراهم می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Structural Relationships between Cohesive Self-Knowledge, Self-Control, and Basic Psychological Needs with Elementary Teachers' Job Attitudes

نویسندگان [English]

  • hadieh rasoulizadeh 1
  • reza masouminejad 2
  • mohsen abbasi 1
  • amin Sheikh Khanlu Milan 3
  • khaver gareh dingeh 4
1 MA in educational psychology, Islamic Azad University, Khoy, Iran
2 PhD in curriculum development, lecturer at Farhangian University, Khoy, Iran
3 PhD candidate in curriculum development, lecturer at Farhangian University, Khoy, Iran
4 PhD candidate in educational psychology, lecturer at Farhangian University, Khoy, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to examine the structural relationships between cohesive self-knowledge, self-control and basic psychological needs with the job attitudes of primary school teachers. The statistical population included all primary school teachers in Khoy city in the academic year 1399-1400 from among whom 302 people were selected as a sample via relative stratified random sampling method using Monte Carlo simulation method. For data collection, questionnaires of cohesive self-knowledge of Ghorbani et al. (2008), Tangni and Baumistro Boone self-control questionnaire (2004), questionnaire of basic psychological needs of Guardia, et al. (2000) and job attitude questionnaire developed by Yazdanpanah (2014) were used. The face validity of the questionnaires was confirmed by some academic experts and the internal reliability was obtained through Cronbach's alpha coefficient which turned out to be 0.84, 0.78, 0.80 and 0.79. respectively. Kolmogorov-Smirnov test was used to test the normality of the data and due to the abnormality of the data distribution, structural equation analysis via Smart PLS software was used to test the hypotheses. The results of data analysis showed that cohesive self-knowledge, self-control and basic psychological needs have a positive and significant relationship with the job attitude of elementary teachers. The results show that by providing conditions for improving teacher skills in individual dimensions, we can facilitate the quality of teaching process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cohesive self-knowledge
  • self-control
  • basic psychological needs
  • teachers' job attitude