پیش بینی اشتیاق‏ تحصیلی بر اساس خودتعیین‌گری و جهت‌گیری هدف دانش ‎آموزان دختر دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشته روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران

2 استادیار رشته روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، پیش­بینی اشتیاق تحصیلی دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان خوی بر اساس میزان خودتعیین­گری و جهت‌گیری هدف بود که با روش پژوهش همبستگی­ انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان خوی که در سال تحصیلی 1398-1397مشغول به تحصیل بودند. از بین این افراد با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای، 352 نفر انتخاب ­شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات، عبارت بودند از: پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004)؛ پرسشنامه جهت‌گیری هدف الیوت و مک-گریگور (2001) و هم­چنین پرسشنامه نیازهای اساسی روانشناختی لاگواردیا و همکاران (2000) که بر اساس نظریه خودتعیین­گری تدوین­شده بود. داده­ها با استفاده از روش­های آماری آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین خودتعیین­گری با اشتیاق تحصیلی رابطه وجود­ دارد؛ هم­چنین بین اشتیاق تحصیلی با مؤلفه­های تسلط گرایشی و عملکرد گرایشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و نیز میان خودتعیین­گری با مؤلفه‌های تسلط ­گرایشی و عملکرد گرایشی جهت‌گیری هدف رابطه، مستقیم و معنادار است و نتایج رگرسیون نشان­داد که جهت‌گیری ­هدف پیش‌ینی‌کنندۀ اشتیاق تحصیلی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of Academic Engagement Based on Self-Determination and Goal-Orientation of Female High School Students

نویسندگان [English]

  • Elaheh Mollaebrahimlou 1
  • and Heidarali Zareei 2
1 PhD. Candidate of educational psychology, department of educational sciences, University of Tabriz, Iran
2 Assistant professor of educational psychology, department of psychology, Islamic Azad University, Khoy, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to predict the educational engagement of female high school students in Khoy based on the level of self-determination and goal orientation that is done by correlation method. The statistical population of the present study consisted of all female high school students in Khoy who were studying in the academic year 1397-1397. From among the population, 352 students were selected using Krejcie and Morgan’s table and via multi-stage cluster sampling. Data collection instruments were Frederick et al.'s (2004) Academic Engagement Questionnaire, LaGuardia et al.’s (2000) Basic Psychological Needs Questionnaire, which is based on the theory of self-determination, and Elliott and McGregor’s (2001) Goal Orientation Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation and simultaneous multiple regression analysis. The results showed that there was a relationship between self-determination and academic engagement. There was also a positive and significant relationship between academic engagement and the components of tendency dominance and tendency performance. Also, there is a direct and significant relationship between self-determination with the components of tendency dominance and orientation-oriented performance-orientation. The results of regression analyses showed that goal-orientation was a predictor of academic engagement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic engagement
  • self-determination
  • goal-orientation