پیش بینی خودکارآمدی بر اساس مولفۀ دغدغه های حرفه ای معلمان زن دبیرستان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

کارشناس ارشد مشاوره شغلی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

یکی از ویژگی­ های مرتبط با موفقیت و شکست معلمان، خودکارآمدی است، اما مسئله اصلی این است آیا می ­توان بر اساس مؤلفه دغدغه ­های حرفه ­ای، خودکارآمدی معلمان را پیش ­بینی­ کرد؟ هدف از پژوهش حاضر، پیش ­بینی خودکارآمدی، براساس مؤلفه دغدغه‏ های حرفه ­ای معلمان دبیرستان می ­باشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن دبیرستان نوبت اول منطقه 15 شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 می‏باشد. نمونه ­گیری با روش خوشه­ ای چندمرحله ­ای انجام شد و تعداد 155 نفر از معلمان به عنوان نمونه پژوهش به پر کردن پرسشنامه اقدام نمودند. به منظور بررسی رابطه بین دغدغه شغلی و خودکارآمدی از پرسشنامه دغدغه حرفه ­ای سوپر و خودکارآمدی شرر و همکاران استفاده گردید. داده ­های به دست آمده با روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مشخص شد بین خودکارآمدی و مرحله کشف شغلی، مرحله مشغول کار شدن و مرحله قطع همکاری رابطه مثبت معناداری وجود دارد و بین خودکارآمدی و مرحله بقا و نگهداری و مرحله تغییر شغلی رابطه معناداری به لحاظ آماری دیده نمی­ شود. تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش ­بین شامل مرحله کشف شغلی، مرحله مشغول کار شدن، مرحله بقا و نگهداری، مرحله قطع همکاری و مرحله تغییر شغلی، 8% از تغییرات متغیر خودکارآمدی را تبیین می­ کنند. نتیجه ­اینکه با مورد توجه قرار دادن متغیر دغدغه ­های حرفه ­ای در کنار سایر عوامل اثرگذار بر خودکارآمدی، می­ توان ارتقای خودکارآمدی در معلمان را انتظار داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting Self-Efficacy Based on the Component of Career Concerns of Female High School Teachers

نویسندگان [English]

  • Raziyeh Karbakhsh
  • Elaheh Zabihi Jalali Zavareh
  • Mahboobeh Sadat Seyedi
M. A. in job counselling, Department of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the attributes that is associated to teachers’ success and failure is self-efficacy. But the key question is, is it possible to predict self-efficacy of high school teachers based on the career concerns component. The aim of the present study is to predict self-efficacy based on the career concerns component of Female high school teachers. This research is descriptive and correlational. The statistical population of the study includes all female high school teachers of High schools in district 15 of Tehran in the 96-97 academic year. 155 teachers who were selected based on multi-stage cluster sampling completed the questionnaire. In order to investigate the relationship between occupational concerns and self-efficacy, the Professional Concerns Questionnaire of Super, and the Self-Efficacy Scale developed by Sherer et al. were employed. The data were analyzed using Pearson correlation and concurrent multiple regression. The results showed that there was a significant positive correlation between self-efficacy and job discovery stage, the stage of cooperation cut-off, the stage of engagement of job, while there was no statistically significant correlation between self-efficacy, survival and maintenance and career change stage. Regression analysis showed that predictor variables including job discovery stage, working stage, survival and maintenance phase, discontinuation phase, and job change stage accounted for 8% of the variance of self-efficacy variable. By considering the concern variable along with other factors affecting self-efficacy, one can expect teachers to improve self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-efficacy
  • Career Concerns
  • Teachers