اثربخشی برنامه مداخله‌ای شایستگی اجتماعی بر نشانگان اختلال بیش فعالی/ نقص توجه در دانش‌آموزان پسر

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دکترای روان‌شناسی تربیتی، استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به منظور اثربخشی برنامه مداخله‌ای شایستگی اجتماعی بر نشانگان اختلال بیش ‏فعالی/نقص توجه در دانش ‏آموزان انجام شد. این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش‏ آزمون-پس ‏آزمون-پیگیری و گروه گواه است. ابزار مورد استفاده این پژوهش، مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز (1998) فرم والد می‌باشد. از بین دانش ‏آموزان پسر 7 تا 10 سال مراجعه کننده به مرکز اختلالات رفتاری در شهر سنندج، تعداد 36 نفر که دارای اختلال بیش‌فعالی/نقص توجه بودند، به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (18 نفر) و گروه گواه (18 نفر) گمارده شدند. قبل از شروع فرآیند آموزش، از هر دو گروه، پیش‌آزمون به عمل آمد. پس از اتمام فرآیند مداخله، از هر دو گروه، پس‏ آزمون و بعد از گذشت یک ماه از اجرای پس ‏آزمون، از هر دو گروه، آزمون پیگیری به عمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه مداخله‌ای شایستگی اجتماعی، نشانگان اختلال بیش‌فعالی/ نقص‌توجه و خرده مقیاس‌های بی‌توجهی و بیش‌فعالی را به طور معنی‌داری کاهش داد (0.001>p). برنامه مداخله‌ای شایستگی اجتماعی تأثیر مناسبی روی نشانگان اختلال بیش‌فعالی/نقص‌توجه و خرده مقیاس‌های آن دارد؛ بنابراین استفاده از این برنامه مداخله‌ای توسط معلمان، روان‌پزشکان، روان‌شناسان و مشاوران توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Social Competence Intervention Program on Symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) among Male Elementary School Students

نویسندگان [English]

  • mokhtar weisani 1
  • Manijeh Shehni Yeilagh 2
1 Ph.D. in educational Psychology, Department of Psychology, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Ph.D. in educational Psychology, Department of Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

The present research studies the effectiveness of social competence intervention program on symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) among male elementary school students in Sanandaj. This research is an experimental study, including pretest-posttest-follow up and control group. The research instrument used in this study was Conners Parent Rating of Childhood Behavior Problems. 36 male students, who were suffering from attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD), were selected by simple random sampling method from elementary schools in Sanandaj, and were assigned to two groups: social competence and control (18 students each). Before starting the treatment, a pretest was given to both groups. Then, the experimental group was exposed to social competence intervention program. At the end of the treatment, a post-test and 1 month later a follow-up test was administered to two groups. The results showed that intervention social competence has meaningfully decreased (p<0.001) the symptoms of attention deficit/ hyperactivity disorder in the posttest and follow-up test. Also, social competence intervention program has meaningfully decreased the attention deficit and hyperactivity subscales (p<0.001). Social competence intervention program is significantly effective in decreasing sympotoms of attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) and applying these methods is recommended to counselors and psychologists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention deficit/hyperactivity disorder
  • social competence intervention program