بررسی وضعیت سواد رایانه ای دبیران مقطع متوسطه اول

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشیار مدیریت سیستم های اطلاعاتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت میزان سواد رایانه‌ای در بین دبیران مدارس دولتی مقطع متوسطه اول شهر خرم آباد انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه جمع‎آوری اطلاعات از نوع توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دبیران مدارس دولتی مقطع متوسطه اول شهر خرم‌آباد به تعداد 1083 نفر در سال تحصیلی 98- 1397 بودند. حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی مورگان(1970) تعداد 411 دبیر به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تی‌ یک نمونه مستقل، آزمون رتبه‌ای فریدمن و تحلیل واریانس یک ‌راهه استفاده شد. ابزار جمع‏آوری داده‌های پژوهش، استفاده از پرسش‌نامه محقق‌ساخته سواد عمومی رایانه‌ای بود. نتایج پژوهش نشان داد که به طور کلی دبیران میزان سواد رایانه‌ای خود را پایین‌تر از سطح متوسط ارزیابی کردند و مهارت آنان در کاربرد اینترنت و Word بیشتر از دیگر مهارت‌های عمومی رایانه‌ای بود. در ارتباط بین میزان سواد رایانه‌ای با ویژگی‏ های جمعیت شناختی نمونه مورد نظر از جمله جنسیت، سابقه تدریس و مدرک تحصیلی، ارتباط معناداری وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Studying the Computer Literacy Status of High School Teachers (Level 1)

نویسندگان [English]

  • kolsoom kahrizi 1
  • mohammadreza taghva 2
  • samira nazari 3
1 Ph.D. candidate of Educational Management, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 Associate professor of Management of information Systems, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 M. A. of Educational Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the status of computer literacy among the teachers of public high schools in Khorramabad city. The present study is an applied research which uses descriptive-survey method for data collection purposes. The statistical population of the study consisted of all the teachers of public high schools (level 1) in Khorramabad city (N=1083) in the academic year of 1397-98. The sample of the study was selected based on cluster sampling procedure, using Krejcy Morgan's (1970) table (N=411). To analyze the data, independent-samples T-test, Friedman rank test, and one-way analysis of variance were used. The data collection instrument was a researcher-made computer literacy questionnaire. The results of the research showed that in general, teachers rated their computer literacy lower than the average, and their skills in using the Internet and WORD were higher than other computer skills. There was no meaningful relationship between the level of computer literacy and the demographic characteristics of the target sample, including gender, teaching experience and academic qualifications.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Literacy
  • Computer Literacy
  • Educational Technology
  • Education
  • Teachers