رابطة تنظیم هیجانی و جرأْت‎مندی با میزان بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان متوسطه (مورد مطالعه: دانش‏آموزان متوسطه شهرستان هریس)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهشی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا

2 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

3 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد، تبریز، ایران

4 کارشناس ارشد مطالعات برنامه‌درسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

5 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد، اهر، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین تنظیم هیجانی و جرأْت‌مندی با میزان بهزیستی روان‌شناختی در بین دانش‌آموزان متوسطه انجام گرفت. در این پژوهش، از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعه هدف، دانش‌آموزان متوسطه شهرستان هریس بوده که از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. در ادامه جهت جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از سه پرسش‌نامه تنظیم هیجان گارنفسکی (2001)، پرسش‌نامه جرأت‌مندی شرینگ (1980) و پرسش‌نامه بهزیستی روان‌شناختی ریف(1989) استفاده شده که برای تعیین روایی آن‌ها از روایی محتوایی و برای به دست آوردن پایایی آن‌ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است؛ مقدار آن‌ها به ترتیب در پرسش‌نامه‌های مذکور 0/93، 0/90 و 0/92 محاسبه گردید. در این پژوهش جهت آزمون فرضیه‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، درصد، آزمون کولموگرف-اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندمتغیره در محیط نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره نشان‌دهنده آن است که بین متغیرهای تنظیم‌هیجانی و جرأت‌مندی با میزان بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان رابطه معنی‌داری وجود دارد، همچنین مشخص گردید تنظیم‌هیجانی و جرأت‌مندی به‎‌‍‌طور معنی‌داری می‌توانند 0/67 از کل واریانس بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Emotional Regulation and Daring with Psychological Well-Being among High School Students' (A Case Study: Harris County High School Students)

نویسندگان [English]

  • ayatolla fathi 1
  • saeid sharifi rahnmo 2
  • Hamed AhmadZadeh Saray 3
  • Majid Sharifi Rahnmo 4
  • Hamid Hajizadeh 5
1 Research Assistant in Research Center for Disciplinary Sciences and Social Studies
2 Ph.D. Candidate in curriculum development, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
3 MA in clinical psychology, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
4 MA in curriculum development, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
5 MA in clinical psychology, Islamic Azad University, Ahar, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the relationship between emotional regulation and daring with psychological well-being among high school students. In this study, descriptive correlational research method was used. The target population was high school students in Harris County who were selected based on cluster sampling method. First, 320 students were selected according to Krejcie and Morgan table. Then, three questionnaires, including Garnefsky’s (2001) emotion regulation, Shering’s (1980) Daring questionnaire, and Ryff’s (1989) psychological well-being questionnaire, were used to collect the required data. The content validity of the questionnaires was checked and their reliability was estimated using Cronbach’s Alpha, which turned out to be 0/93, 0/90 and 0/92 respectively. Descriptive and inferential statistics such as mean, percentage, Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation and multivariate regression were used to test the hypotheses. The results of Pearson correlation and multivariate regression tests showed that there is a significant relationship between emotional regulation and daring variables with the students’ 'psychological well-being and also it was found that emotional regulation and daring can account for about 67 percent of the students' psychological well-being total variance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological well-being
  • Emotional regulation
  • Daring
  • Students