بررسی تاثیر ابعاد رهبری اخلاقی مدیران بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری اخلاقی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم شهرستان خواف است که شامل حدود 1800 نفر بودند. از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، نمونه ای به حجم 200 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی می باشد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های تعدیل شده رهبری اخلاقی براون و همکاران(2005) و رفتار شهروندی سازمانی ارگان و کانوسکی(1988) استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج بیانگر قابل قبول بودن روایی و پایایی ابزارهای پژوهش بود. برای تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی(شاخص های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره خطی) با نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری اخلاقی مدیران رابطه مثبت، مستقیم و معناداری در سطح خطای کمتر از 0/01 با رفتار شهروندی سازمانی معلمان شهرستان خواف دارد. همچنین بر اساس نتایج، مولفه های رهبری اخلاقی مدیران قادر به تبیین معنادار 0/37/4 واریانس متغیر رفتار شهروندی سازمانی معلمان است، و سهم مولفه مدیر اخلاقی(0/376) در مقایسه با مولفه فرد اخلاقی(0/277) مربوط به رهبری اخلاقی مدیران، در پیش بینی رفتار شهروندی معلمان بیشتر بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of Managers' Ethical Leadership Dimensions on Teachers' Organizational Citizenship Behavior

نویسندگان [English]

  • kolsoom kahrizi 1
  • Parvin Tadayon Sangani 2
  • Arezoo AhmadAbadi 3
1 Ph.D. candidate in Educational Management, Department of Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 MA in Educational Management, Department of Educational Sciences, Kurdestan University, Sanandaj, Iran
3 Ph.D. candidate in Educational Management, Department of Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between principals 'ethical leadership and teachers' organizational citizenship behavior. The research method is descriptive-correlational and the statistical population includes all elementary and secondary school teachers of Khaf city which were about 1800 people. A sample of 200 people were selected by cluster random sampling based on Morgan’s table. The research method is quantitative, descriptive and correlational. Modified questionnaires of Moral Leadership of Brown et al. (2005) and Organizational Citizenship Behavior of Organ & Kanusky (1988) were used for data collection. The validity and reliability of the questionnaires were evaluated and the results indicated that the validity and reliability of the research tools were acceptable. Descriptive (central and dispersion indices) and inferential tests (Pearson correlation coefficient and multivariate linear regression) were used for data analysis via SPSS software. The results showed that principals' ethical leadership had a positive, direct and significant relationship with organizational citizenship behavior of Khaf teachers (α = .01). Also, based on the results, the components of principals’ 'ethical leadership can explain 37.4 percent of variance of teachers' organizational citizenship behavior. Moreover, the ethical principal component (0.376), compared to the ethical individual component (0.27), is a stronger predictor of teachers' citizenship behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical leadership
  • Organizational citizenship behavior
  • School principals and teachers