تأثیر آموزش برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی جامع بر مدیریت خود دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان‌ شرقی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

شواهد نشان می دهد که بخشی ازمشکلات فراگیران، عدم توجه به شایستگی روانی-اجتماعی به خصوص مدیریت خود آنان می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تاثیر برنامه یادگیری اجتماعی – هیجانی جامع بر مدیریت خود دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل ‌بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجو معلمان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان (پردیس های علامه امینی وفاطمه الزهرا آذربایجان شرقی) می باشد که پسران به تعداد 754 نفر و در دختران به تعداد 686 نفر بود. با توجه به نوع روش تحقیق،4 کلاس به تعداد 140 نفر دانشجو از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، به عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه های آزمایش طی 5 جلسه (1/5 ساعته) با برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی جامع آموزش دیدند و گروه های کنترل آموزشی دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از بعد مدیریت خود پرسشنامه کفایت اجتماعی– روانی تام استفاده شد.تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامه یادگیری هیجانی– اجتماعی جامع بر مدیریت خود گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تاثیر معنی داری داشته است و بین گروه آزمایش پسران و دختران تفاوت معنی داری وجود نداشت.نتایج این تحقیق اثربخشی آموزش برنامه یادگیری هیجانی– اجتماعی جامع بر مدیریت خود دانشجومعلمان را مورد تایید قرار داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Comprehensive Socio-Emotional Learning Program on the Self-Management of Student-Teachers of Farhangian University in East Azerbaijan

نویسنده [English]

  • akbar ebrahimi orang
Ph.D. in educational Psychology, Department of Psychology, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

There is ample evidence for the belief that the majority of learners’ problems are rooted in failing to attend to the learners’ socio-psychological capabilities, especially their Self Managemant. The purpose of the present study was determining the effect of social-emotional learning program on the Self Managemant of Farhangian in East Azerbaijan.The present study is a quasi-experimental research with pretest-posttest design and a control group. The statistical population of this research includes all male and female teachers in Farhangian University (Allameh Amini and Al-Zahra campuses in East Azarbaijan) with boys in 754 and 686 in girls. According to the research method, 140 students (two experimental and two control groups) were selected through random cluster sampling.The experimental groups trained a comprehensive social-emotional learning program in 5 sessions (1.5 hours) and control groups did not receive interventional. In order to collect the data on Self Managemant of the students, social-psychological eficiency questionnaire was used.The data was analyzed using one way Covariance. The results showed that comprehensive social-emotional learning program training had a significant effect on the Self Managemant of both male and female learners. There was no significant difference between the male and female teacher trainees in this regard.The results of the present study confirmed the effectiveness of social-emotional learning program training on the Self Managemant of teacher trainees.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Comprehensive Socio-Emotional Learning
  • Self-Management
  • Student-Teachers