مقایسه ویژگی‏ های شخصیتی معلّمان دانش ‏آموخته دانشگاه فرهنگیان با معلّمان دانش ‏آموخته سایر دانشگاه‏ ها: یک مطالعه مقایسه‌ای در استان کردستان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس، دکترای تخصصی سنجش و اندازه گیری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 کارشناس آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگی‏ های شخصیتی معلّمان دانش ‏آموخته از دانشگاه فرهنگیان با معلّمان دانش ‏آموخته از سایر دانشگاه‏ ها انجام شده است. پژوهش علی- مقایسه‏ ای است که در آن تعداد 226 معلّم به روش تصادفی خوشه‏ ای دو مرحله ‏ای، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. از این تعداد، 84 معلّم دانش‏ آموخته از دانشگاه فرهنگیان و 142 نفر نیز معلّمان دانش‏ آموخته سایر دانشگاه‏ ها بودند. داده ‏های مورد‏ نیاز با استفاده از آزمون استاندارد نئو (فرم کوتاه) گردآوری شد. یافته‏ ها نشان داد که تفاوت بین عملکرد معلّمان دانش ‏آموخته از دانشگاه فرهنگیان و سایر معلّمان در سه ویژگی شخصیتی موافق بودن، برون‌گرایی و وظیفه‌ شناسی از لحاظ آماری معنی ‏دار بوده، که در دو مورد اول، تفاوت به نفع دانش ‏آموختگان از دانشگاه فرهنگیان است. بین عملکرد این دو دسته از معلّمان در دو ویژگی انعطاف پذیری و روان‏ آزردگی تفاوت معنی‏ داری مشاهده نشد. عملکرد معلّمان زن و مرد دانش‏ آموخته از دانشگاه فرهنگیان، تنها در ویژگی شخصیتی برون گرایی از لحاظ آماری متفاوت بود و تفاوت به نفع مردان است. بین عملکرد معلّمان زن و مرد دانش‏ آموخته از دانشگاه فرهنگیان در سایر ویژگی‏ های شخصیتی و نیز معلّمان زن و مرد دانش ‏آموخته از سایر دانشگاه‏ ها تفاوت معنی‌داری مشاهده نگردید. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Comparison of the Personality Traits of Teachers Graduated from Farhangian University with those of Teachers Graduated from other Universities: A Comparative Study in Kurdistan Province

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Mohammadpour 1
  • Mojhde Khosh Gheshlaghi 2
  • Shiva Laoni 3
  • Haydeh Marabi 3
  • Mahshid Mirki 3
  • Mahtab Maleki Zaeim 3
1 Ph.D. in measurement and evaluation, department of educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 M. A. in elementary education, department of educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
3 B. A. in elementary education, department of educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This current study aimed to compare the personality traits of teachers graduated from Farhangian University with those of teachers who graduated from other higher educational institutes in Kurdistan province. In this descriptive study, a total of 226 teachers were selected using a two-stage cluster random sampling, which included 84 teachers graduating from Farhangian University and 142 teachers graduating from other higher education institutions. The data were collected by using the standard test of NEO-FFI. The findings indicated that there was a significant difference between the two groups of teachers in terms of agreeableness, extraversion, and conscientiousness personality traits, the first two favoring Farhangian University graduates and the last one favoring teachers graduating from other higher education institutions. It was found that the two groups did not perform differently in terms of openness and neuroticism traits. Male teachers who graduated from Farhangian University scored significantly higher than their female counterparts in the extraversion personality trait, favoring male teachers. Concerning other university graduates, there was no significant difference between male and female in none of the five personality traits.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personality traits of Teacher
  • Graduated teachers
  • Farhangian University
  • NEO test