دیدگاه معلمان و مدیران درباره امکان عملیاتی‎سازی سند تحول بنیادین در کلاس درس و مدرسه ابتدایی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد برنامه‎ریزی درسی و معلم دوره ابتدایی، یزد، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

هدف پژوهش، امکان‎سنجی عملیاتی‎سازی سند تحول بنیادین در کلاس درس و مدرسه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر یزد است. برای تحقق این هدف به روش توصیفی پیمایشی، دیدگاه معلمان در پنج بعد رسانه، محتوا، تدریس، زمان و انگیزه و دیدگاه کلی مدیران بررسی شد. جامعه آماری شامل دو گروه معلمان و مدیران است که 459 معلم و 186مدیر به روش نمونه ‎گیری تصادفی طبقه‎ای بر اساس جدول مورگان - کرجسی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، دو پرسشنامه محقق‌ساخته است که پایایی پرسشنامه معلمان و مدیران، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به‎ترتیب، 0/976 و 0/953 و در سطح مطلوب است. برای بررسی روایی ابزارها از روش روایی محتوایی با بهره ‏گیری از سند تحول بنیادین و نظرسنجی از متخصصان و اساتید دانشگاه (روایی صوری) استفاده شد. داده‏ ها با استفاده از آزمون t برای یک نمونه، آزمون t دو نمونه مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک ‎راهه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از نظر هر دو گروه معلمان و مدیران، ابعاد محتوا، تدریس و زمان سند تحول بنیادین در کلاس‎های درس و مدارس ابتدایی یزد، قابل عملیاتی ‏شدن است؛ اما ابعاد رسانه و انگیزه سند قابل عملیاتی‎شدن نیست. در نگرش معلمان، تفاوت معناداری از نظر جنسیت، دوره تدریس و تحصیلات وجود ندارد؛ ولی در نوع محل کار معلمان (دولتی، غیردولتی و بسته حمایتی) تفاوت معنادار بود. مدیران زن به طور معناداری بیش از مدیران مرد، موافق عملیاتی شدن سند تحول هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Feasibility of Implementing the “Fundamental Transformation Document” in Classrooms and Schools in Iran`s Education System, from the Viewpoint of Teachers and Principals

نویسندگان [English]

  • Somayeh Zare Abdollahi 1
  • Parvin Abbasi 2
  • Ahmad Zandvanian 3
1 M A. in curriculum development and teacher of primary school, Yazd, Iran
2 Assistant professor of educational sciences, Payam Noor University, Isfahan, Iran
3 Assistant professor of educational sciences, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

This research is aimed at feasibility of implementing the “fundamental transformation document” in classrooms and schools in Iran`s education system, from the viewpoint of teachers and principals of primary schools of Yazd city in the academic year 2014-2015. In this study, a descriptive survey method has been used. The statistical population consisted of two group`s of teachers and principals from primary schools of Yazd. 459 teachers and 186 principals were selected by stratified random sampling method and using the Krejcie & Morgan table. The research instruments were two questionnaires and reliability of them for teachers and principals was calculated 0.976 and 0.953 respectively (at desirable level) using Cronbach's alpha coefficient. In this study, Shapiro-Wilk test was used for data normalization and for data analysis, t-test for one sample, t-test for two independent samples as well as one-way analysis of variance (Anova) and Scheffe post-hoc test were used.The results showed that from the viewpoint of both groups of teachers and principals, the fundamental transformation document is operational in the classroom. From the perspective of teachers, in the aspects of content, time, and teaching, the fundamental transformation document can be implemented in the classroom and school; but in the aspects of media, materials, and motivation, the document is not operational.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational reform
  • the “fundamental transformation document”
  • Primary education
  • teachers and principals