ارزیابی صلاحیت‌ های حرفه‌ای فارغ‌ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان قم

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ‏ریزی آموزشی، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان قم صورت گرفته است. از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری، کلیه فارغ ‏التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان قم، در رشته‌های مختلف به تعداد (875) نفر و نمونه آماری براساس جدول مورگان به تعداد (270) نفر می‌باشد که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها به وسیله پرسشنامه جمع‌آوری شد. روایی ابزار به شیوه محتوایی و با استفاده از نظر اساتید این حوزه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ 98 درصد به ‏دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، آزمون کالموگرف- اسمیرنف، به‏ منظور بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها، آزمون t تک‌نمونه‌ ای و آزمون فریدمن برای بررسی سؤال‌های پژوهشی، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد وضعیت فارغ‌ التحصیلان در بعد دانش، نگرش و ارزش‌ها، مهارت‏ ها، توانایی و همچنین مؤلفه مهارت‌ های عمومی پایه ذهنی، در سطح مطلوبی قرار دارد؛ اما  وضعیت مؤلفه فردی ذهنی در سطح متوسط ارزیابی شده است. در زیرمؤلفه‌ها، بالاترین امتیاز به آشنایی و شناخت نسبت به چندرسانه ­ای‌ها، میزان تعهد به افزایش یادگیری، توجه به مهارت در استفاده از مواد و فناوری‏ های تدریس، توانایی مهارت‌های مذاکره با مخاطبان، ارتقای درک مطلب، و فعال‌شدن آن‎ها در شغل معلمی اختصاص یافته است و پایین‌ترین امتیاز به دانش و شناخت زبان‎های مختلف آموزش، تمایل به ترویج نگرش‌ها و فعالیت‌های دموکراتیک دانش‌آموزان، مهارت در جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر اسناد و داده‌ها، میزان توانایی‌های شناختی، تفکر واگرا و مهارت‌های تحلیلی و ارتقای صداقت و درستی مربوط می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Professional Qualifications of Farhangian University Alumni in Qom

نویسندگان [English]

  • Hassan Mazaheri 1
  • Fahimeh Ansarizadeh 2
1 Research Expert of Educational Research and Planning Organization
2 M.A. Department of Education, Islamic Azad University, Qom Branch, Qom, Iran
چکیده [English]

This applied research was conducted with the aim of evaluating the professional qualifications of Farhangian University alumni in Qom province by collecting data through a descriptive survey. Out of the statistical population, i.e. 875 graduates, 270 subjects were randomly chosen following Morgan Table. The data collection instrument was a questionnaire, the content validity of which was examined and confirmed through expert views. The reliability through Cronbach's alpha was measured to be 98%. The other statistical measures included Kolmogorov-Smirnov test for the normality of distribution, one-sample T-test and Freidman test to examine the research questions. The results showed that the status of graduates was desirable in the five qualifications of knowledge, attitudes and values, ability, skill and basic cognitive general skills, but it was moderate with respect to personal cognition. From the viewpoint of the participants regarding the sub-domains of knowledge, the highest values were the familiarity with and recognition of the multimedia, the degree of commitment for enhancing learning,  the attention to the skills in using teaching materials and technology, the negotiation skills with audience, the comprehension improvement and their activation in the teaching profession, while the lowest were regarded to be the knowledge and recognition of different languages in education, the tendency to promote students' democratic attitudes, and the skills in collecting, analyzing and interpreting documents and data, the degree of cognitive skills, divergent thought, analysis skills and the promotion of honesty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional qualifications
  • Knowledge
  • Attitude
  • Ability
  • Personal Attributes
  • Graduates Teachers
  • Farhangian University