تحلیل رابطه هوش معنوی و تعهد حرفه‌ ای معلمان دوره متوسطه شهر قم

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه هوش معنوی و تعهد حرفه‌ ای معلمان دوره متوسطه شهر قم در سـال تحـصیلی 96-1395 انجام شده است. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه معلمان دوره متوسطه شهر قم در سال 96-1395 می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‏ گیری طبقه‌ای تصادفی 364 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه هوش معنوی اسمیت و پرسشنامه تعهد سازمانی مایر و آلن می‌باشد. نتایج تحلیل داده‌ها که از طریق آزمون همبستگی اسپیرمن محاسبه شده، حاکی از آن است که بین هوش معنوی و تعهد حرفه ‏ای معلمان، همبستگی بالایی وجود دارد؛ به‌ طوری که در بین ابعاد ده‏گانه هوش معنوی، به‏ ترتیب توجه به ارزش ‏های معنوی، شناخت و باور به ربوبیت خداوند، روحیه خدمت‌گزاری، ارتباط معنی‌بخش به کار و زندگی، داشتن اهداف متعالی، وجدان‏ کاری، داشتن خودآگاهی عمیق، توانایی همسوسازی اهداف فردی و سازمانی، استفاده از منابع معنوی در جهت حل مسائل زندگی و تفکر سیستمی دارای بیشترین همبستگی با تعهد حرفه‌ای معلمان هستند. همچنین با توجه به رابطه معنادار بین هوش معنوی و تعهد حرفه‌ای معلمان، لازم است راهکارهای عملی برای به‏ کارگیری هرچه بیشتر هوش معنوی را دریابند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the Relationship between Spiritual Intelligence and Professional Commitment of Secondary School Teachers in Qom

نویسنده [English]

  • Mohsen Dibaei Saber
Associate Professor, Department of Education, Shahed University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to study the relationship between spiritual intelligence and professional commitment of secodary school teachers in Qom in 2017-2018 academic years. The statistical population of this descriptive-correlational research included all secodary school teachers in Qom in 2017-2018. 364 individuals were selected as sample using random sampling method. The data collection instruments were Smith's Spiritual Intelligence Questionnaire and Meyer & Allen’s Organizational Commitment Questionnaire. The results of the data analysis calculated by employing Spearman correlation test indicate that there is a high correlation between spiritual intelligence and professional commitment of the teachers. More specifically, the ten components of spiritual intelligence, i.e. attention to spiritual values, recognition of and belief in God's mercy, service spirit, the possession of meaningful relationship to work and life, transcendental goals, conscientiousness, deep self-awareness, the ability to align individual and organizational goals, use of spiritual resources to solve life problems, and system thinking, show the highest correlation with professional commitment, respectively. In addition, it is necessary to find practical solutions to apply spiritual intelligence in education as much as possible as vthere is a significant relationship between Spiritual intelligence and professional commitment of teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spiritual Intelligence
  • Professional Commitment
  • Spiritual Intelligence Components
  • Secondary School Teachers