شناسایی رابطه باورهای فراشناختی و خودکارآمدی حرفه‌ ای با صلاحیت حرفه‌ ای دبیران متوسطه شهر الشتر

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، کبودرآهنگ، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، شناسایی رابطه باورهای فراشناختی و خودکارآمدی حرفه‏ ای با صلاحیت حرفه ‏ای دبیران دوره دوم متوسطه شهر الشتر بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دبیران دوره دوم متوسطه شهر الشتر جمعاً 1442 (886 نفرمرد و 576 نفر زن) بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 306 نفر به عنوان نمونه پژوهش، انتخاب شدند. روش نمونه‏ گیری، تصادفی طبقه ‏ای نسبی بود. ابزارگردآوری داده‏ ها، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز (۱۹۹۷)، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه صلاحیت ‏های حرفه‏ ای معلمان ملایی ‏نژاد (1391) بود. جهت تحلیل داده‏ ها از شاخص ‏های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون‏های کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون t و تحلیل رگرسیون) استفاده شد. نتایج نشان داد ارتباط باورهای فراشناختی و خودکارآمدی حرفه‌ای با صلاحیت حرفه‌ای دبیران، مستقیم و معنادار است. همچنین بین خودکارآمدی حرفه‌ای، باورهای مثبت درباره نگرانی، و باورهای صلاحیت شناختی با صلاحیت حرفه‌ای دبیران، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد؛ ولی رابطه مهارناپذیری و خطر افکار منفی، اطمینان به حافظه، و نیاز به مهار افکار با صلاحیت حرفه‌ای دبیران، معکوس و معنادار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Relationship Female Secondary School Teachers' Metacognitive Beliefs and Professional Self-Efficacy on One Side and their Professional Qualifications in the City of Aleshtar on the other Side

نویسنده [English]

  • Seyyedeh Samira Safari
M. A. in Genral Psychology, Payame Noor University, Kaboudarahang, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the relationship female secondary teachers' metacognitive beliefs and professional self-efficacy on one side and their professional qualifications in the city of Aleshtar. The statistical population included all junior secondary school teachers of Aleshtar (i.e.  1442 teachers divided into 886 male and 576 female ones). 306 people were selected as the sample, using Krejcie & Morgan table and relative stratified random sampling method. The data was collected by three questionnaires: Wales' (1997) meta-cognitive beliefs, Sherer et al.'s (1982) self-efficacy and Mullaeinejad's (2012) teachers' professional competency. The data was analyzed through descriptive statistics (frequency, cumulative frequency, columnar graphs) and inferential statistics (Kolmogorov–Smirnov test, Pearson correlation coefficient, t-test and regression test). The results showed that there was a significant relationship the teachers' meta-cognitive beliefs and professional self-efficacy on one side and their professional qualifications on the other side. In addition, there was another significant relationship the teachers' professional self-efficacy, positive beliefs about worries and beliefs about cognitive qualification on one side and their professional qualifications on the other side. However, there was an inverse meaningful relationship the teachers' lack of controllability and risk of negative beliefs, self-confidence in memory and the need to control the beliefs on one side and their professional qualifications.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metacognitive Beliefs
  • Professional Self-Efficacy
  • professional competence