مزیت‏ها و محدودیت‏ های کلاس‏ های چندپایه براساس تجارب زیسته معلمان کلاس‎های چندپایه

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی محدودیت‏ ها و مزیت‏های کلاس‏های چندپایه براساس تجارب زیسته معلمان کلاس ‏های یادشده استان کرمانشاه و ارائه راهکارهای افزایش اثربخشی تدریس در این کلاس ‏ها به شیوه کیفی اجرا شده است. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه معلمان کلاس ‏های چندپایه استان کرمانشاه در سال 97-1396 بود که از بین آن‏ ها، معلمان باسابقه و باتجربه تدریس در کلاس ‏های چندپایه، 12 نفر به روش هدفمند انتخاب شدند و از طریق مصاحبه نیمه‏ ساختار‏یافته، داده‏ های مورد نیاز، جمع آوری شد. داده ‏ها پس از مقوله‏ بندی و تجزیه و تحلیل، مجدداٌ با ارائه به مصاحبه‌ شوندگان اعتباریابی و مورد استنتاج قرار گرفت. نتایج نشان داد که تمام مزایای اعلام شده از قبیل امکان استفاده دانش ‏آموزان پایه‏ های بالاتر و پایین ‏تر از تدریس سایر پایه‎ها، تثبیت یادگیری از طریق هم ‎یاری معلم، توسعه مهارت ‏های اجتماعی و ارتباطی و...، در تمام مناطق مشاهده شده و در سایر تحقیقات نیز مورد تأیید قرار گرفته است. محدودیت ‏هایی مانند کمبود زمان برای تدریس و مشکلات کنترل کلاس نیز عام و مورد تأیید تحقیقات در تمام دنیا بوده؛ اما بخش قابل توجهی از محدودیت ‏ها ناشی از شرایط نظام آموزشی ایران، مانند سیستم 3-3-6 است که از یک طرف، تعداد پایه در یک کلاس را افزایش داده و از طرف دیگر، حضور دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم که در اوج بحران  بلوغ قرار دارند، مشکلات بیشتری را در خصوص پیشگیری از برخی آسیب‌ها و کنترل کلاس، ایجاد کرده است. عدم توجه به ضرورت تجهیز این کلاس‏ ها به ابزارهای فناوری، ضعف انتخاب راهبران آموزشی، و محدودیت های اقتصادی و اجتماعی خانواده‏ ها از دیگر محدویت هاست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Limitations and Benefits of Multi-Grade Classes Based on Multi-grade Classes Teachers' Lived Experiences

نویسندگان [English]

  • mohamad sadegh karimi 1
  • Khaled Ghafoori 2
1 Faculty Member, Department of Education, Farhangian University. Tehran
2 PhD Student of Educational Administration, Isfahan University. Isfahan
چکیده [English]

The present qualitative research aimed to identify the limitations and benefits of multi-grade classes based on the lived experiences of multi-grade teachers from Kermanshah province and to propose some approaches to enhance the teaching effectiveness in such classes. The research statistical population consisted of all multi-grade teachers of Kermanshah province in the school year of 2017-2018, of whom 12 experienced teachers with the experience of teaching in such classes were selected purposively. The required data was collected through semi-structured interviews. Having been categorized and analyzed, the data was presented to the interviewees to be validated and extrapolated. The results indicated that all of the claimed benefits, including the possibility of higher and lower grades students' taking advantage of such instructions, the establishment of learning through cooperation with teachers, the development of social and communicative skills could be confirmed regarding all of the observed districts and the findings of the other studies. Such limitations as the shortage of teaching time and classroom management were general ones being recognized by the respective researchers around the world. However, a considerable part of the limitations were caused by the requirements of Iran educational system of 6-3-3 regime which resulted in experiencing both an increase in the number of grades in one class and more classroom management problems and other damages for the teachers due to the sixth grade teenagers in co-educational classes who are in the critical period of adolescence. Among the other limitations, overlooking the need for equipping these classes with technological tools, the poor selection of educational leaders and the families' economic and social constraints can be mentioned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multi-Grade Class
  • Sixth Grade Issues
  • Assistant Teachers