تأثیر تدریس درس پژوهی بر توسعه حرفه ‏ای و تفکر انتقادی آموزگاران

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

3 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تدریس درس ‏پژوهی بر توسعه حرفه‏ ای و تفکر انتقادی آموزگاران شهرستان کوار است. روش پژوهش، نیمه ‏تجربی است که از طریق طرح پیش ‏آزمون- پس ‏آزمون با گروه کنترل به اجرا درآمد. جامعه آماری شامل آموزگاران شهرستان کوار بوده که 25 نفر از آن‏ ها به عنوان نمونه به طور تصادفی ساده انتخاب و در گروه‏های آزمایشی(13 نفر) وکنترل (12 نفر) جایگزین شدند. به منظورگردآوری داده ها، چهار استاندارد (طرح ‏ریزی و برنامه ‏ریزی آموزشی، ایجاد وحفظ جو یادگیری، سنجش و برقراری ارتباط با دیگران و ارزیابی آموزش و یادگیری) از بین استانداردهای نه گانه پرسشنامه توسعه استانداردهای حرفه‏ای آموزگاران ایالت کنتاکی آمریکا (1993) و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس کالیفرنیا (2003) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط اساتید و کارشناسان آموزش و پرورش منطقه تأیید شد. پایایی پرسشنامه‏ ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/84 و 0/79 به ‎دست آمد. برای تحلیل داده ‏ها در بخش آماری توصیفی از شاخص‏ هایی همچون حداقل و حداکثر، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس تک‏ متغیره و چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که درس ‏پژوهی بر افزایش توسعه حرفه ‏ای (چهار بعد) و تفکر انتقادی (ابعاد خلاقیت و تعهد) تأثیر معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Teaching Lesson Study on Teachers' Professional Development and Critical Thinking

نویسندگان [English]

  • Parvin Razmjooei 1
  • Khadijeh Bozorginezhad 2
  • Reza Zarei 3
1 Ph.D. Student of Educational Administration, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran.
2 Ph.D. Student of Educational Administration, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Administration, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of teaching lesson study on professional development and critical thinking of the teachers in in the city of Kavar. This semi-experimental research followed a pre-test / post-test control group design. The population consisted of all the teachers in Kavar, of whom 25 subjects were randomly selected as the sample and were placed in experimental (No=13) and control (No=12) groups. The data was collected by using the four standards of planning and designing, creating and maintaining a learning environment, measuring and communicating with others and evaluating teaching and learning among the nine standards of the American Kentucky Professional Development and California Rickets Critical Thinking questionnaires, the face and content validity of which were confirmed by the experts (i.e. university instructors and experts in charge of education office in the district). The data was analyzed by using descriptive statistics (e.g. minimum and maximum, mean and standard deviation) and inferential statistics (i.e. single-variable and multivariate covariance). The results showed that teaching lesson study had a significant effect on enhancing four components of professional development and two components of critical thinking (i.e. creativity and commitment).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional Development
  • Critical Thinking
  • Lesson Study