بررسی رابطه بین صلاحیت ‏های حرفه ‏ای معلمان با روحیه و انگیزه کارآفرینی دانش‌آموزان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین صلاحیت‏ های حرفه‏ ای معلمان با روحیه و انگیزه کارآفرینی دانش‏ آموزان مدارس دخترانه فنی و حرفه ‏ای و کار و دانش شهر همدان در سال‌تحصیلی 1397-1396 انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر مدارس دخترانه فنی و حرفه‏ ای و کار و دانش شهر همدان به حجم 799 نفر بود. با استفاده از روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه ‏ای و براساس جدول کرجسی و مورگان، 260 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده‎های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد صلاحیت‏ های حرفه ‏ای معلمان، روحیه کارآفرینی و انگیزه کارآفرینی استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روایی محتوایی و صوری انجام شد و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرانباخ محاسبه و به ترتیب 93/0، 88/0 و 85/0 برآورد گردید. داده‎های پژوهش، پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم ‏افزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد: بین صلاحیت‏ های حرفه ‏ای معلمان و انگیزه کارآفرینی با روحیه کارآفرینی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد و اثر مستقیم صلاحیت‏ های حرفه‏ ای معلمان بر روحیه کارآفرینی و انگیزه کارآفرینی، مثبت و معنی‏ دار بود. ولی اثر غیرمستقیم صلاحیت‏ های حرفه‏ ای معلمان بر روحیه کارآفرینی با نقش میانجی انگیزه کارآفرینی، معنی‌دار نبود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the Relationship between Teachers' Professional Qualities and Students' Entrepreneurial Motivation and Spirit

نویسندگان [English]

  • Fakhrossadat Nasiri 1
  • Akram Moradisafar 2
1 Associate Professor, Department of Education, Bu-Ali Sina University. Hamedan, Iran.
2 2. M. A. of Educational Administration, Bu-Ali Sina University. Hamedan, Iran
چکیده [English]

This study investigated the impact of teachers' professional qualities on the students' entrepreneurial motivation and Spirit in the female vocational schools of Hamadan. The statistical population of this descriptive and correlational research included 799 students in the academic years of 1396-1397. According to the stratified random sampling of Kergcie and Morgan table, a sample of 260 students was selected. Three standard questionnaires were used: Teachers' Professional Qualities, Entrepreneurial Spirit and Entrepreneurial motivation. The face and content validity of the questionnaires were examined and their reliability measures, according to Cronbach's alpha, were calculated to be .93, .88 and .85, respectively. The data was analyzed by using SPSS and Lisrel softwares. The results showed that there was a positive meaningful relationship between the teachers' professional qualities and the students' entrepreneurial motivation and spirit. However, it was observed that the indirect effect of the teachers' professional qualities on the students' entrepreneurial spirit with the mediating role of entrepreneurial motivation was not meaningful.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teachers' Professional Qualities
  • Entrepreneurial Spirit
  • Entrepreneurial Motivation