ارائه چارچوب پیشنهادی کاربردی برای معلمان جهت تربیت زیبایی ‏شناسی کودکان با تأکید بر گفتمان زیبایی‏ شناسی دیویی، اشتاینر و ویگوتسکی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

چکیده

تربیت زیبایی ‏شناسی یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت، مخصوصاً در دوره اولیه کودکی است. هدف از این پژوهش، ارائه چارچوب پیشنهادی کاربردی برای معلمان جهت تربیت زیبایی ‏شناسی کودکان در دوران اولیه کودکی است. برای این منظور از روش سندکاوی و تحلیل محتوای مقوله‏ ای منابع موجود در پایگاه‏های داخلی و خارجی پیرامون تربیت زیبایی‏ شناسی کودکان استفاده شد. از میان منابع مرتبط با تربیت زیبایی ‏شناسی، 65 منبع انتخاب شد و یافته ‏های آن‏ها در حوزه اهداف و ضرورت‏ های تربیت زیبایی ‏شناسی، گفتمان‏ های رایج زیبایی ‏شناسی، دلالت‏ های سه گفتمان رایج در حوزه تربیت زیبایی‏ شناسی، و راهبردهایی برای تربیت زیبایی ‏شناسی کودکان، کد گذاری و مقوله‏ ها در جداول طبقه‏ بندی شدند. در نهایت بر اساس مقولات به دست آمده، چارچوبی پیشنهاد شد که در آن، اهداف و ضرورت‏ های تربیت زیبایی‏ شناسی، گفتمان‏ های رایج در حوزه تربیت زیبایی ‏شناسی، دلالت‏ های سه گفتمان، و راهبردهایی برای تربیت زیبایی ‏شناسی کودکان معرفی شدند. معلمان با بهره‏ گیری از این چارچوب، می‏ توانند مقدمات اجرای تربیت زیبایی شناسی را برای کودکان در دوران اولیه کودکی فراهم سازند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Proposing an Applied Framework for Teachers to Develop Aesthetics in Children with an Emphasis on Aesthetic Discourses of Dewey, Steiner, and Vygotsky

نویسندگان [English]

  • Zohreh Karami 1
  • Mohammad Reza Yousefzadeh 2
1 Faculty Member, Department of Education, Farhangian university. Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Education, Bu-Ali Sina University. Hamedan, Iran.
چکیده [English]

Aesthetics education is one of the important goals of education systems especially at early childhood. The purpose of this research is to propose a practical framework for teachers to develop aesthetics in early childhood. For this purpose, the study employed document analysis and content analysis of the resources in internal and external databases on aesthetics education. Among the sources related to aesthetics education, 65 sources were selected and their findings were coded and categorized in tables in terms of the goals and necessities of aesthetic education, the common discourses of aesthetics, the implications of three common discourses in aesthetics education and the strategies for children's aesthetics education. Finally, a framework, based on the obtained categories, was proposed in which the goals and necessities of aesthetics education, the common discourses in aesthetics education, the implications of three discourses and strategies for the development of children's aesthetics were introduced. Teachers, using this framework, can provide the foundations for implementing aesthetics education at early childhood.

کلیدواژه‌ها [English]

  • aesthetic education
  • aesthetic discourses
  • developing aesthetic experiences
  • early childhood