رابطه بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده اردبیل

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده شهرستان اردبیل می‎باشد. پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 344 نفر معلم پژوهنده شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آن‏ها به روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه‏ای و براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‏آوری داده‏ ها از پرسشنامه مدیریت زمان هاشمی ‏زاده و همکاران (1385)، پرسشنامه سواد اطلاعاتی دوئل (1994) و پرسشنامه اضطراب پژوهش هیگینز و کوترلیک (2006) استفاده شد. روایی پرسشنامه ‏ها به تأیید اساتید و صاحب‌نظران رسید. همچنین در پژوهش حاضر، میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت زمان (83/0)، برای پرسشنامه‏ سواد اطلاعاتی (89/0) و برای پرسشنامه اضطراب پژوهش (35/0) به ‏دست آمد. برای تعیین نرمال بودن توزیع داده‌ها از آزمون کالموگروف اسمیرنف و برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و روش‌های آمار استنباطی (آزمونt  تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که میزان مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی معلمان پژوهنده از حد متوسط به‏ گونه‌ای معنی‌دار، بالاتر و میزان اضطراب پژوهش آن‏ها از حد متوسط به‌گونه‌ای معنی‌دار، پایین‎تر است. همچنین روابط منفی معناداری بین مدیریت زمان، سواد اطلاعاتی و ابعاد آن‏ها با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مدیریت زمان، رابطه پیش ‏بینی کننده معکوس معنی‎داری با اضطراب پژوهش دارد و از میان چهار بعد مدیریت زمان، تعیین اهداف و اولویت‌بندی، رابطه پیش‌بینی کننده معکوس معنی ‏داری با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده دارد. همچنین سواد اطلاعاتی نیز رابطه پیش‌بینی‎کننده معکوس معنی‌داری با اضطراب پژوهش دارد و از هفت بعد سواد اطلاعاتی، ابعاد تفسیر، ترکیب و استفاده از اطلاعات، رابطه پیش‌بینی‎ کننده معکوس معنی‌داری با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Ardebil Teacher Researchers' Information Literacy and Time Management and their Research Anxiety

نویسنده [English]

  • Mehdi Hassani
M. A. of Educational Research
چکیده [English]

The present study aims to investigate the relationship between time management and information literacy and anxiety of research in teacher researchers of Ardabil. In this descriptive/ correlational study, the statistical population included 344 teacher researchers of Ardabil in academic years of 93-94, out of which 181 persons were selected as the sample by employing stratified random sampling method of Kerejsi and Morgan table. To collect data, the researcher used Hashemizade et al.'s (1385)  questionnaire of time management, Duel's (1994) questionnaire of information literacy and Higins and Kutrlic's (2006)  questionnaire of research anxiety. The validity of the questionnaires was confirmed by professors and experts. In addition, the reliability measures through Cronbach’s Alpha coefficient were obtained (i.e. time management questionnaire (0.83), information literacy questionnaire (0.89) and anxiety of research questionnaire (0.35). Kolmogorov-Smirnov Test was used to determine the normality of data distribution. The data was analyzed by employing descriptive statistics methods (frequency, percentage, mean and standard deviation) and referential statistics methods (one sample t-test, Pearson’s correlation coefficient and multiple regressions).  The results indicated that the teacher researchers' time management and information literacy values were meaningfully higher than the mean and their anxiety of research was meaningfully lower than the mean. Also, there was a meaningful negative relationship between the participants' time management, information literacy and the components of these two on one hand and the subjects' anxiety of research on the other hand. The findings of multiple regressions suggested that there was a meaningful reverse predictor relationship between their time management and anxiety of research on one hand and their information literacy and research axiety on the other hand. More specifically, the components of interpretation, combination and use of information, out of the seven components of information literacy, showed a meaningful reverse predictor relationship with anxiety of research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Time Management
  • Information Literacy
  • anxiety of research
  • Teacher Researchers