رابطه جو سازمانی مدرسه با اثربخشی دبیران تربیت بدنی شهرستان رشت

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

اثربخشی معلم، برآیند تمامی ‏مؤلفه‏ ها و تلاش‎های زیرنظام‎های نظام تعلیم و تربیت رسمی‏ و عمومی‏ است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط جو سازمانی مدرسه و اثربخشی معلمان تربیت بدنی بود. این پژوهش از منظر روش، از نوع توصیفی- همبستگی، و از منظر جمع‎آوری داده، پیمایشی محسوب می ‏شود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دبیران تربیت بدنی زن و مرد شهرستان رشت تشکیل دادند. جامعه آماری برابر 207 نفر و نمونه آماری با روش کل‏ شمار انتخاب شد. پرسشنامه توصیف جو سازمانی اصلاح شده برای مدارس و پرسشنامه اثربخشی معلم (حلاجی، 1395) برای معلمان تربیت بدنی، اصلاح و اعتبار سنجی شد که پایایی آن توسط دباغ (1396) به میزان 0.91=α گزارش شده است. برای مقایسه توصیفی داده‎ها از روش‌های آمار توصیفی و برای آزمون نرمال بودن نمونه آماری، از آزمون کلمگروف اسمیرنوف و برای آزمون فرضیه‎های تحقیق، از ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح 05/0≤ P استفاده شد. نتیجه آزمون نرمال بودن، نشان داد که داده‎ ها از منحنی نرمال تبعیت نمی‎کنند. نتیجه فرضیه کلی نشان داد که بین جو سازمانی مدارس شهرستان رشت و میزان اثربخشی معلمان تربیت بدنی، ارتباط مثبت معنی‎داری وجود دارد؛ اما بین سه بعد از ابعاد جو سازمانی مدارس (رفتار حمایتی، رفتارمتعهدانه و رفتار صمیمی) و میزان اثربخشی معلمان تربیت بدنی ارتباط مثبت معنی‌داری وجود دارد و بین دو بعد از ابعاد جو سازمانی مدارس (رفتار ناامیدانه و رفتار دستوری) و میزان اثربخشی معلمان تربیت بدنی، ارتباط منفی معنی‌ داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between School Organizational Climate and the Effectiveness of Physical Education Teachers in Rasht

نویسنده [English]

  • Mohsen Hallaji
Assistant Professor, Department of Education, Farhangian University, Tehran, Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School Organizational Climate
  • Teacher Effectiveness
  • Physical Education Teacher
  • Teacher Effectiveness Questionnaire