تأثیر سامانه مدیریت دانش بر توسعه حرفه‎ای معلمان پایه ششم ابتدایی شهرستان بیرجند

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‎ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش، تعیین ثأثیر سامانه مدیریت دانش بر توسعه حرفه‌ای معلمان بود. این پژوهش، از نوع نیمه‏ آزمایشی با (طرح پیش‏ آزمون- پس‎آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل 110 نفر از معلمان پایه ششم شهرستان بیرجند بودند.40 نفر به عنوان نمونه پژوهش به روش هدفمند (بر اساس پایه تحصیلی، سابقه کار، میزان آشنایی با کامپیوتر) انتخاب شدند. 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل در معرض پیش ‏آزمون قرار گرفتند، بعد از 4 ماه اعمال متغیر مستقل، پس‏ آزمون برای گروه آزمایش و کنترل به اجرا درآمد. جهت تجزیه‌ وتحلیل داده‏ های جمع‌آوری‌شده از روش‏ های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل مانکوا) استفاده شد. برای سنجش وضعیت توسعه حرفه‏ ای معلمان، از پرسش‏نامه ساخته شده بر اساس استانداردهای دانشگاه مریلند استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه،‌ مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و روایی سازه نیز در پژوهش ایوبی (1393) مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل پرسش‏نامه0/93 به ‏دست آمد. از سامانه مدیریت دانش، به‌عنوان عامل مداخله‏ گر استفاده شد و سامانه مدیریت دانش به‏ طور خاص برای معلمان پایه ششم طراحی گردید. نتایج پژوهش نشان داد که سامانه مدیریت دانش به‌ طورکلی باعث افزایش توسعه حرفه ‏ای معلمان شده، و همچنین این سامانه به‌ طور مجزا بر هر نه مؤلفه توسعه حرفه‏ ای شامل: «طراحی آموزشی، دانش تخصصی، همکاری و تشریک‌ مساعی، اجرای تدریس، فناوری آموزشی، ارزیابی، تحقیق محوری، محیط یادگیری و رشد و بالندگی معلمان» تأثیر مثبت داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Knowledge Management System on the Sixth-Grade Teachers' Professional Development in Birjand

نویسندگان [English]

  • Seyyedeh Maliheh Hosseini 1
  • Mohsen Ayati 2
  • Hossein Shokohi Fard 3
1 1. PhD Student of Curriculum Development, kharazmi University. Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Education, Birjand University. Birjand, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Education, Birjand University. Birjand, Iran.
چکیده [English]

The aim of this research was to study the effect of knowledge management system on teacher professional development. This quasi-experimental study with control group pre- and post-test design included a statistical population of 110 sixth grade teachers in Birjand in the academic years of 1392-1393. The sample was selected by following purposive systematic sampling method according to educational level, work experience and computer knowledge. They were accordingly divided into one control and one experimental group with 20 participants, who took a pre-test, experienced the treatment (i.e. the independent variable) for four months and finally sat for a post-test. The collected data was analyzed by using descriptive and inferential statistical methods (e.g. MANCOVA). A questionnaire was developed on the basis of the standards of Maryland University to evaluate the teachers' professional development. The face validity of the questionnaire was confirmed by experts and its construct validity was previously confirmed in a study by Ayobi (2014). The reliability of the instrument (i.e. 0.93) was calculated by using Cronbach's alpha. It was used knowledge management system as mediator. The knowledge management system specially developed for the sixth grade teachers was considered as the mediator variable. The results showed that knowledge management system enhanced the teachers' professional development and positively affected the nine components of professional development, namely educational design, specialized knowledge, cooperation and collaboration, practice teaching, educational technology, assessment, research orientation, learning environment and teacher development and growth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Teacher Professional Development
  • Sixth grade of Primary School