مقایسه تأثیر روش تدریس تکلیف ‏محور و شیوه شنیداری-گفتاری در پیشبرد دانش دستوری فراگیران زبان انگلیسی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار، رشته آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، مقایسه تأثیر روش تدریس تکلیف ‏محور و شیوه شنیداری-گفتاری در پیشبرد دانش دستوری فراگیران زبان انگلیسی بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‏ های نیمه‏ تجربی با طرح مقایسه گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل فراگیران زبان انگلیسی سال چهارم دبیرستان‏ های دخترانه آموزش و پرورش ناحیه یک شهر همدان در رشته ‏های تجربی، ریاضی و انسانی بود که از بین آن‏ ها 40 نفر به‌عنوان نمونه، در دو گروه 20 نفره انتخاب شدند و به‌ صورت تصادفی در گروه ‏های کنترل و آزمایش جایگزین شدند.گروه کنترل با روش شنیداری-گفتاری، و گروه آزمایش با روش تدریس تکلیف ‏محور آموزش دیدند. تحلیل نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که بین عملکرد گروه‏ها، تفاوت معنی‏ داری وجود دارد. بر این اساس، می‏ توان پیشنهاد نمود که معلمان، روش تدریس تکلیف ‏محور را جهت پیشبرد دانش دستوری فراگیران زبان انگلیسی مورد استفاده قرار دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the Impact of Task- Based Method with that of Audio - Lingual Method on Developing English Language Learners' Grammatical Knowledge

نویسنده [English]

  • Mahan Attar
Grammatical Knowledge, Teaching Method, Task-Based Method, Audio-Lingual Method
چکیده [English]

The purpose of this research was to comparatively study the impacts of Task- Based method and Audio-Lingual method on developing English language learners' grammatical knowledge. This quasi-experimental research followed an control group design. The statistical population included female English Language students studying experiential sciences, mathematics and humanities in grade four of high school in Hamedan, district 1. Forty subjects were randomly chosen and, accordingly, assigned to two groups of 20: a control group and an experimental group. Audio-Lingual and Task-Based methods were performed for the control and experimental groups, respectively. After the administration and scoring of standard English language test for the both groups, the data analysis on the basis of covariance indicated that there was a significant difference between the performances of two groups. Therefore, it can be suggested that teachers should employ task-based method to develop their learners' grammatical knowledge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Grammatical Knowledge
  • teaching method
  • Task-Based Method
  • Audio-Lingual Method