ارائه چارچوب پیشنهادی برای برنامه درسی تربیت معلم چندفرهنگی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی پیشنهادی برای برنامه درسی تربیت معلم چندفرهنگی در دانشگاه فرهنگیان است. برای این منظور از روش سندکاوی و تحلیل محتوای مقوله‏ ای مقالات موجود در پایگاه‏های داخلی و خارجی پیرامون تربیت معلم چندفرهنگی استفاده شد. از میان مقالات حوزه تربیت چندفرهنگی، 30 مقاله مرتبط با برنامه درسی تربیت معلم چندفرهنگی انتخاب شد و با توجه به سؤالات پژوهش، یافته‏ های آن‏ ها در چهار حوزه دانش محتوایی، دانش تربیتی، عمل تربیتی، و نگرش، کدگذاری و مقوله‏ های مشترک در جداول قرار داده شدند. در نهایت، مقولات چهار حوزه در اختیار ده نفر از مدرسان تربیت معلم قرار گرفت و با توجه به نظر آن‏ها مقولات موجود، اعتباربخشی و مقولات دیگری اضافه شد. یافته‏ های پژوهش نشان داد در حوزه تربیت معلم چندفرهنگی باید دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، دانش محتوایی، دانش تربیتی، عمل تربیتی و نگرش‏ های ضروری را در قالب برنامه درسی رسمی و غیررسمی کسب کنند. در حوزه دانش محتوایی، لازم است دانش لازم و پایه‏ ای را در مورد فرهنگ، تنوع فرهنگی، انواع مذاهب، اقوام و گروه‎های مختلف کسب کنند. در بعد دانش تربیتی باید با اصول و قواعد لازم برای برنامه‏ ریزی و مدیریت کلاس‎های درس چندفرهنگی آشنا شوند. در بعد عمل تربیتی، باید درگیر در فعالیت‎ های عملی شوند تا مهارت لازم برای تدریس در کلاس‎های درس چندفرهنگی را کسب نمایند و در بعد نگرش، لازم است دانشجومعلمان نسبت به تفاوت‏ های فرهنگی، نگرش مثبت پیدا کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a Proposed Framework for Multicultural Teacher Education

نویسندگان [English]

  • Zohreh Karami 1
  • Mohammad Reza Yousefzadeh 2
1 Faculty Member, Department of Education, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Education, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study is to provide a proposed framework for multiculturalism teacher education curriculum in Farhangian University. To this end, document analysis and content analysis of the articles in domestic and foreign research databases on multicultural teacher education were used. Among the articles related to multicultural teacher education, 30 papers were selected and, according to the research questions, the findings were coded into four areas (i.e. content knowledge, pedagogical knowledge, pedagogical action and attitude) and, accordingly, the common categories were tabulated. Finally, the categories of these four areas were presented to four teacher educators whose comments were used for validating them and adding other categories. The results showed that teacher students in Farhangian University should develop content knowledge, educational knowledge, educational act and necessary attitudes through formal and informal curriculum in the field of multicultural teacher education. More specifically, they are supposed to acquire basic and necessary content knowledge in terms of culture, culture variety, religion types and ethnic groups. They are also expected to be familiarized with planning and managing multicultural classes in the educational knowledge. Concerning the educational act, these students should be engaged in practicums to acquire the necessary skill for teaching in multicultural classes. Finally, it is vital for them to develop positive attitudes toward cultural differences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multicultural Teacher Education
  • content knowledge
  • Educational Knowledge
  • Educational Act
  • Attitude