ارائه چارچوبی برای تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان

2 عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، دکتری برنامه‏ریزی درسی

چکیده

هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی برای تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور است. برای این منظور از روش سندکاوی و تحلیل محتوای مقالات موجود در پایگاه­های داخلی و خارجی پیرامون تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور استفاده شد. امروزه تربیت حرفه‏ ای معلمان یکی از مهمترین نیازهای آموزش و پرورش محسوب می‏شود. معلم حرفه‏ ای، معلمی است که علاوه بر مهارت‏های اصلی حرفه معلمی (دانش‏ محتوایی، و دانش و مهارت تربیتی) باید به مهارت‏های پژوهش، فناوری و نوآوری نیز مجهز باشد. در عصر جدید باید مهارت‏های پژوهشی، فناورانه و نوآوری به شکل تلفیق یافته در معلمان پرورش داده شود. با آموزش این مهارت‏ ها به شکل مجزا نمی‏ توان امید به تحول عظیم در نظام آموزش و پرورش جدید داشت. از این رو در پژوهش حاضر، به منظور تربیت معلمان پژوهشگر، فناور و نوآور، چارچوب تلفیق پژوهش، فناوری و نوآوری با دانش محتوایی و دانش و مهارت تربیتی پیشنهاد شده است. بر اساس یافته‏ های این پژوهش، مهارت‏ های مورد نیاز معلمان امروزی، تلفیق برجسته ‏ای از مهارت‏ های پژوهشی، فناورانه و نوآورانه است که باید با دانش محتوایی و مهارت‏ های تربیتی آمیخته شوند. معلم حرفه‏ ای امروز معلمی است که سه مهارت را در برنامة درسی به کار گیرد. لازمه به‌ کار بستن مهارت‏ های پژوهشی، فناورانه و نوآوری در عمل توسط معلمان آینده، تلفیق این مهارت‏ها در برنامة درسی تربیت معلم می‏‏ باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Proposed Framework for Training Teachers as Researchers, Technologists and Innovators

نویسندگان [English]

  • Farhad Seraji 1
  • Zohreh Karami 2
1 Associate Professor of Curriculum Development in Bu- Ali Sina University, Hamedan
2 Faculty Member of Farhangian University, PhD of Curriculum Development
چکیده [English]

The study aims to propose a framework for training teachers as researchers, technologists and innovators. Therefore, the document and content analysis of the articles in domestic and foreign research databases on training teachers as researchers, technologists and innovators was used. Nowadays, the professional training of teachers is one of the most important needs of education. A professional teacher, in addition to mastery over the basic skills in teaching (i. e. content knowledge, and pedagogical knowledge and skills), is the one who should be equipped with the skills of research, technology and innovation. In the new era, research skills, technology and innovation need to be developed in teachers in an integrated and consistent form to train professional teachers. Teaching these skills separately, one cannot to hope for radical changes in the new education system. Therefore, in the present study, for training teachers as researchers, technologists and innovators, a framework of integrating research, technology and innovation with the content knowledge and pedagogical knowledge and skills is proposed. Based on the findings of this study, the skills required by today's teachers is a unique combination of research, technology and innovative skills that should be integrated with content knowledge and pedagogical skills. Today's professional teacher is one who employs the three skills into the curriculum. The requirement for applying research, technology and innovation skills in practice by future teachers is integrating this skills in the teacher education curriculum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Training Teachers
  • Researchers
  • Technologist
  • Innovator