نقش سبک‌های پردازش هویت در پیش‌بینی درگیری تحصیلی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس‏های استان آذربایجان غربی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد یار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

2 استادیار گروه ریاضی، دانشگاه فرهنگیان

3 مربی گروه هنر، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف از این پژوهش، تعیین نقش سبک‌های پردازش هویت در پیش‌بینی درگیری تحصیلی دانشجومعلمان بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در پردیس‌های استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 96-1395 بود. تعداد 160نفر از دانشجومعلمان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و از آن‌ها درخواست شد تا پرسشنامه‌های درگیری تحصیلی و سبک‌های پردازش هویت را تکمیل کنند. داده‌ها با نرم‌افزار  SPSS20و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که رابطه مثبت و معنی‌داری بین سبک هویت هنجاری و سبک هویت اجتنابی با درگیری تحصیلی دانشجویان وجود دارد. همچنین رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد که سبک هویت هنجاری و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی می‌تواند حدود 7 درصد از واریانس متغیر درگیری تحصیلی دانشجومعلمان را پیش‌بینی کند. بر اساس یافته‏های پژوهش حاضر می‏توان نتیجه گرفت که سبک‌های پردازش هویت تا حدودی در درگیری تحصیلی نقش دارند و توجه به این متغیرها در ارتقای درگیری تحصیلی دانشجویان اهمیت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Identity Processing Styles in Predicting Teacher Students’ Academic Engagement in Farhangian University Branches of West Azarbaijan Province

نویسندگان [English]

  • Rahim Shabani 1
  • Seyyed Sadegh Gholami 2
  • Soheila Shoja’zadeh 3
1 Associate professor of Educational Sciences Department, Farhangian University
2 Associate professor of Mathematics Department, Farhangian University
3 Faculty member of Art Department, Farhangian University
چکیده [English]

The current study aimed to investigate the role of identity processing styles in predicting teacher students’ academic engagement. The statistical population included Farhangian University teacher students in the West Azarbaijan province in the academic years of 1395-1396. Multi-stage cluster sampling method was employed to select 160 participants who were asked to complete the academic engagement scale and identity processing styles questionnaire. The data was analyzed and presented by using SPSS-20 and employing descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and simultaneous multi-variate regression. The results indicated that there was a significant positive relationship between normative and diffuse-avoidant identity styles and academic engagement. In addition, regression analysis showed that normative and diffuse-avoidant identity styles together accounted for 7% of the variance in academic engagement. According to the findings,  identity processing styles were proved to play roles in teacher students’ academic engagement, which need to be considered as they are important in promoting academic engagement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Engagement
  • Informational Identity Processing Style
  • Normative & Diffuse –Avoidant identity Styles