بررسی رابطه تاب‌آوری با فرسودگی شغلی و جو سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان تربت حیدریه

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه

2 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تاب‌آوری با فرسودگی شغلی و جو سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 1397-1396 انجام گرفته است. این تحقیق از نظر ماهیت، کمی؛ از نظر هدف، کاربردی و از نوع، همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهری و روستایی شهرستان تربت حیدریه به تعداد 900 نفر است. نمونه به روش خوشه­ای یک مرحله­ای انتخاب شده است و شامل 269 نفر معلم مقطع ابتدایی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه تاب­آوری کانر-دیویدسون CD-RISC (2003)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش(مزلاچ، 1981) و پرسشنامه جو سازمانی هاپینوکرافت(2000) می­باشد. داده­ها با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون،  tمستقل، رگرسیون و ضریب چولگی به کمک نرم‎افزار آماری 22 SPSS تحلیل شدند. یافته­های پژوهش نشان داد که بین تاب‌آوری با فرسودگی شغلی رابطه معناداری وجود دارد. بین تاب‌آوری با جو سازمانی معلمان رابطه معناداری وجود دارد و بین فرسودگی شغلی با جو سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Torbat-e-Heydarieh Primary School Teachers' Resilience and Job Burnout and Organizational Climate

نویسندگان [English]

  • Shima Gheirati 1
  • Elham Fariborzi 2
1 M.A of Educational Administration, Islamic Azad University Torbate Heydarieh Branch
2 Faculty Member of Islamic Azad University, Mashad Branch
چکیده [English]

The aim of the present study conducted in the academic year of 1396-1397 was the investigation of the possible relationship between Torbat-e Heydariyeh elementary school teachers' resilience on one hand and job burnout and organizational climate on the other hand. It was a quantitative, applied and correlational study in terms of nature, purpose, and research type, respectively. The population included all elementary urban and rural school teachers in the mentioned city (N= 900). The sample including 269 teachers was selected using a one-stage cluster sampling method. The data collection instruments were Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC, 2003), the Maslach Burnout Inventory (1981), and the questionnaire of organizational climate by Halpin and Craft (OCDQ, 2000). The data was analyed using such tests as Pearson correlation coefficient, independent samples t-test, regression, one-way ANOVA, and skewness coefficient in SPSS (22). The results showed that resilience was significantly correlated with job burnout and organizational climate and job burnout was significantly correlated with organizational climate.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resilience
  • Job Burnout
  • organizational climate
  • Teachers