بررسی تأثیر جو سازمانی و اخلاق کاری بر رشد حرفه‎ای دبیران

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم‌انسانی، دانشگاه‌ بوعلی‌سینا، همدان

2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی و اخلاق کاری بر رشد حرفه‎ای دبیران انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی، همبستگی از نوع مدل‏یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره اول متوسطه شهرستان کبودرآهنگ به تعداد 420 نفر بود که از این تعداد، 201 نفر با استفاده از جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد جو سازمانی، اخلاق کاری و رشد حرفه‎ای استفاده شد. پایایی پرسشنامه‏ها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه جوسازمانی 85/0، پرسشنامه اخلاق کاری 94/0 و پرسشنامه رشد حرفه‎ای 84/0 به دست آمد. داده‏های پژوهش پس از جمع‏آوری با استفاده از نرم‎افزارهای آماری Lisrel و  SPSS تحلیل شدند. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که  اثر مستقیم جو سازمانی بر رشد حرفه‎ای دبیران (21/0) مثبت و معنی‎دار می‏باشد، همچنین اثر مستقیم اخلاق کاری بر رشد حرفه‎ای دبیران (36/0)  مثبت و معنی‏دار می‏باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the Effects of Organizational Climate and Work Ethics on Junior High School Teachers' Professional Development

نویسندگان [English]

  • Siroos Ghanbari 1
  • Zahra Yasini 2
1 Associate Professor, Educational Administration, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamadan
2 M.A of Educational Administration, Islamic Azad University Saveh Branch
چکیده [English]

This study aimed to investigate the effects of organizational climate and work ethics on junior high school teachers' professional development. The research method was descriptive and correlational, following structural equation modeling. The statistical population included all junior high school teachers in the city of Kabudarahang (N=420), out of which 201 subjects were chosen by using Morgan table and relative stratified random sampling. The research data was collected by administering the three standard questionnaires of organizational climate, work ethics and professional development. The values of Cronbach's alpha as the reliability measure were .85, .94 and .84 for the three questionnaires of organizational climate, work ethics and professional development, respectively. The data was analyzed by using SPSS statistical software and Lisrel. The results of structural equation modeling showed that the direct effect of organizational climate on the teachers' professional development of teachers was positive and significant (i.e. .21). In addition, the direct effect of work ethics on teachers' professional development was positive and significant (i.e. .36).

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational climate
  • Work Ethics
  • Professional Development
  • Teachers