ارزیابی کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجویان: مطالعه موردی پردیس شهید باهنر و شهید مقصودی همدان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه فرهنگیان، رشته فلسفه تطبیقی

چکیده

مهمترین ابزار تعیین کیفیت یک فرایند و برنامه آموزشی، ارزشیابی آن است. در دنیای امروز، دانشگاه­ها سه ماموریت اصلی آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را برعهده دارند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در استان همدان از دیدگاه دانشجویان انجام گرفته است. این پژوهش، مطالعه‌ای توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر ورودی­های سال­های تحصیلی 1391و1392  پردیس شهید باهنر و مقصودی بوده که  شامل 1170 نفر می­باشند. نمونه­آماری این پژوهش شامل530نفر از دانشجویان بوده است که به  صورت تصادفی  انتخاب شده اند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه مقیاس مای کورس می­باشد. پرسشنامه شامل 50 سوال براساس طیف 5 گزینه ای لیکرت و شامل 8 مؤلفه( مدیریت کلاس، رفتار مناسب کلاسی، تمرکز و حفظ توجه به درس، آماده‌ کردن مرور و تمرین، مهارت‌های پرسشگری، استفاده از روش‌های مختلف آموزش، برقراری جو مثبت و میزان بیان راهبردهای حل مساله در کلاس) می­باشد. اعتبار پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردیده است. تجزیه و تحلیل یافته­های پژوهش نشان داد t مشاهده شده در سطح 05/0≥p  معنی دار بوده است. بنابراین بین مؤلفه­های کیفیت تدریس اساتید در دو پردیس شهید مقصودی و شهید باهنر تفاوت معنی دار وجود دارد. بین مؤلفه‌های هشت گانه کیفیت تدریس برحسب دروس تخصصی  و عمومی تفاوت معنی دار وجود  دارد. میزان کیفیت تدریس دروس عمومی در مؤلفه­های هشت گانه کمتر از دروس تخصصی بوده است.  براساس یافته­های پژوهش کیفیت تدریس اعضای هیات علمی و مدرسان پردیس­های دانشگاه فرهنگیان استان همدان در مؤلفه­های مقیاس مای‌کورس از دیدگاه دانشجویان، بیش از سطح متوسط ارزیابی می­شود. با توجه به اهمیت ارزیابی در بهبود کیفیت آموزش در نظام عالی پیشنهاد می شود ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید به طور مستمر با هدف ارتقای وضعیت موجود صورت پذیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Teaching Quality of Farhangian University’s Faculty Members from the Teacher Students’ viewpoint: A Case Study in Shahid Bahonar and Shahid Maghsudi Branches

نویسنده [English]

  • Hosain Shams
Assistant Professor of Farhangian University, Comparative Philosophy
چکیده [English]

Evaluation is the most important tools for determining the quality of a process and Curriculum. The mission of universities are teaching, research and Health care service. In this study were evaluated teaching quality of faculty members and instructors of Hamedan’s Farhangian University branches from the students’ points of view.
This research is a descriptive survey.The population of this descriptive survey, 1170 subjects, included all male and female students admitted in Shahid Bahonar and Shahid Maghsudi branches. The sample of 530 students was randomly selected. The data-collection instrument in this study was Mycourse scale. The questionnaire consisted of 50 questions based on the five-choice Likert scale and included 8 components (i.e. the techniques of classroom management, appropriate classroom behavior, the focus on and maintenance of attention to the lesson, the preparation of review and practice, inquiry skills, the employment of different teaching methods, the creation of a positive atmosphere in the classroom and the rate of expressing problem-solving strategies in the classroom). The reliability of the questionnaire was calculated by using the Cronbach's alpha coefficient.The analysis of data revealed showed that the t value was significant at P≥0.05. In addition, there was a significant difference between the two branches in terms of the components of teaching quality. There were significant differences between the eight components of teaching quality in terms of special and general courses. The teaching quality of general courses in the eight components was less than those of special courses.
The teaching quality of faculty members and instructors of Farhangian University branches in Hamadan was measured to be higher than average in the components of Mycourse scale from the students’ points of view. Evaluation as a valuable source of reliable information for feedback to teachers in order to improve the quality of education is supreme.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Faculty Members
  • Farhangian University
  • Mycourse Scale
  • Quality of Teaching
  • Students’ Viewpoints