بررسی میزان سبک‌های یادگیری واگرا و همگرا در بین دانشجو‌معلمان دانشگاه فرهنگیان استان همدان به منظور توسعه‌ حرفه‌ای آن‏ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ریاضی دانشگاه فرهنگیان

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مقصودی همدان

3 دانشجوی رشته ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر همدان ریاضی

4 دانشجوی رشته ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر همدان

چکیده

در این پژوهش مقایسه‌ سبک‌های یادگیری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان با هدف بهبود طراحی برنامه‌های ویژه توسعه‌ حرفه‌ای دانشجو‌معلمان مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور یک نمونه‌ تصادفی از میان کلیه‌ دانشجو‌معلمان پردیس‌های شهید مقصودی (برادران) و شهید باهنر (خواهران) دانشگاه فرهنگیان استان همدان انتخاب گردید و پس از اجرای آزمون استاندارد تشخیص سبک‌های همگرایی و واگرایی و تحلیل نتایج حاصل از آن، سه گروه با سبک‌های یادگیری همگرا، واگرا و میانه مشخص شدند. نتایج آماری نشان داد که بیش‌ترین، متوسط و کم‌ترین تعداد دانشجویان به ترتیب متعلق به سبک‌های یادگیری همگرا، واگرا و میانه می‌باشد. همچنین پژوهش‌ها حاکی از آن است که دانشجویان علوم تربیتی خلاق‌تر بوده و درصد واگرایی آن‌ها در مقایسه با دانشجویان سایر رشته‌ها بیش‌تر است. همچنین با توجه به تنوع سبک‌های یادگیری در بین دانشجویان، پیشنهادی برای طراحی برنامه‌های توسعه‌ حرفه‌ای دانشجو‌معلمان ارائه گردیده‌است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the Employment of Divergent and Convergent Learning Styles for Teacher Professional Development among Hamedan's Farhangian University Teacher Students

نویسندگان [English]

  • Mosa Ebadi 1
  • Azizolah Yarmotaghlo Hamedani 2
  • Shermin Moradi 3
  • Haniye Kalevandi 4
1 Assistant Professor, Department of Mathematics, Farhangian University
2 Teacher of Farhangian University, Shahid Maghsoodi Campus in Hamedan
3 Student of Mathematics, Farhangian University, Shahid Bahonar Campus in Hamedan
4 Student of Mathematics, Farhangian University, Shahid Bahonar Campus in Hamedan
چکیده [English]

The research aims to comparatively study the learning styles of Hamedan's Farhangian University Teacher Students in order to improve the design of teacher professional development activities. To this end, a sample was randomly chosen from the male and female teacher students of Hamedan's Farhangian University (i.e., Shahid Bahonar and Shahid Maghsudi Branches). After the administration and data analysis of a standard test to recognize the subjects' convergent and divergent learning styles, three groups were identified to have convergent, divergent and intermediate thinking styles. Statistical results showed that the maximum, mean and minimum frequency belonged to convergent, divergent and intermediate learning styles, respectively. In addition, the findings indicate that the students of educational sciences were more creative and showed higher percentage of divergence in comparison to the students of other courses. It is also worthy of note that some suggestions regarding the variety of learning styles among students are proposed to design teacher professional development activities for teacher students.                    

کلیدواژه‌ها [English]

  • learning style
  • Thinking style
  • Teacher-student professional development