رابطه سلامت روان با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

2 دکترای روانشناسی تربیتی، استادیار دانشگاه فرهنگیان سنندج

چکیده

در چند سال اخیر، فرسودگی تحصیلی به علت تأثیری منفی‌که بر فرایند آموزش و یادگیری بر جای می‌گذارد، مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است. فرسودگی یک حالت منفی خستگی فیزیکی، هیجانی و ذهنی است که با حس عمیق شکست از کار همراه است. فرسودگی تحصیلی توسط دانش‌آموزان و دانشجویان به‌ صورت خستگی مزمن ناشی از کار بیش از اندازه در فعالیت‌های درسی، نگرش بدبینانه و بی‌تفاوتی نسبت به کارهای مدرسه و احساس شایستگی پایین و فقدان احساس موفقیت در تکالیف بروز داده می‌شود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سلامت روان با فرسودگی تحصیلی دانشجویان بوده است. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان در سال تحصیلی 96-1395 بود. 121 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران،1997) و پرسش‌نامه سلامت روان (28GHQ) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سلامت روان با فرسودگی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. سلامت روان به‌طور معناداری، فرسودگی تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند و همچنین پیش‌بینی‌کننده قویی برای فرسودگی تحصیلی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Farhangian University Teacher-Students’ Mental Health and Academic Burnout

نویسندگان [English]

  • Emadodin Ezatpour 1
  • Seifolah Rahmani 2
  • Vaghef Delkhosh 1
1 B. A in Educational Sciences, Farhangian University
2 Assistant Professor of Farhangian University, Ph.D in Educational Psychology.
چکیده [English]

In recent years, academic burnout has attracted education experts’ attention due to its negative effect on learning and teaching processes. Burnout is a negative physical, emotional and cognitive tiredness which is accompanied with a deep feeling of work failure. It is demonstrated in prolonged fatigue caused by excessive attempt in academic/educational activities, pessimism and indifference towards /university activities, a feeling of being incompetent and lack of achievement in doing homework. Accordingly, the current study aims to investigate the relationship between students’ mental health and academic burnout. The statistical population included all teacher-students studying in Kordestan Farhangian University in 1395-1396. 121 subjects were selected through simple random sampling. Academic burnout questionnaire (Berso et al, 1997) and mental health questionnaire (GHQ28) were employed to collect data. The results indicate that there is a meaningful relationship between mental health and academic burnout. Mental health significantly and strongly predicates academic burnout.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic burnout
  • Farhangian University
  • mental health
  • Teacher-students