کاوش تجسد معلم در شبکه دانش‌آموزی شاد: رویکرد پساپدیدارشناسی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

3 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

4 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، همدان، ایران

10.48310/tpd.2025.18149.1832

چکیده

پیشینه و اهداف: رابطه تجسد، نشان‌دهنده اهمیت نقش انسانی، عاطفی و روایت‌گرانه معلم در مواجهه با دانش‌آموزان در محیط‌ های دیجیتال است. پژوهش حاضر با هدف کاوش تجسد معلم در شبکه دانش ­آموزی شاد و ساختارهای افزایشی و کاهشی ادراکی و عملی ایجادشده به وسیله شبکه شاد، انجام شد. روش­: پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر نوع داده‌ها، کیفی و از نظر روش اجرا، پساپدیدارشناسی بود. جامعه آماری تحقیق، شامل معلمان مدارس ابتدایی (دوره دوم ابتدایی) شهر ایلام بود که از شبکه دانش‌آموزی شاد برای تدریس استفاده می‌کردند. نمونه‌گیری به روش گلوله برفی انجام شد و تعداد ۱۹ نفر به‌عنوان نمونه برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در این مطالعه شامل مشاهده و تجارب دسته اول محقق، مصاحبه با شبکه شاد و مصاحبه با معلمانی بود که از شبکه دانش‌آموزی شاد در کلاس‌های درس خود استفاده می‌کردند که پس از جمع‌آوری داده‌ها، بر اساس دیدگاه پساپدیدارشناسی مورد تحلیل قرار گرفتند. برای تعیین اعتبار درونی یافته‌ها، از تطبیق داده‌ها با مبانی نظری و پیشینه و مصاحبه با خبرگان استفاده شد، برای تأیید دقّت و صحت داده‌ها، در مورد اعتبار مطالعه از شیوه بررسی به‌وسیله اعضای پژوهش استفاده گردید، جهت تعیین اعتبار بیرونی یافته‌ها از تکنیک حصول اشباع نظری استفاده شد. یافته­ ها: یافته ­ها نشان می دهد در آموزش به وسیله شبکه دانش ­آموزی شاد، رابطه تجسد بین معلم و فناوری دیده می­شود. نتیجه ­گیری: رابطه تجسد معلم در شبکه شاد باعث تقویت‌ها (گسترش قوای اداراکی به وسیله ابزارهای جانبی همچون هندزفری و صفحه کلید و دوربین، افزایش تعامل چهره به چهره به وسیله دوربین، بیان راحت‏ تر عواطف و احساسات به وسیله استیکر) و کاهش‌هایی (کاهش انتقال زبان بدنی، کاهش توجه به صفات و ویژگی­ های شخصی دانش‌آموزان، کاهش تعاملات معمول روزمره انسانی) در ادراک و رفتار معلم می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Exploring Teacher Embodiment in the Shad Student Network: Post-Phenomenological Approach

نویسندگان [English]

  • Mohammad Akbari Borang 1
  • Saber Shafiei 2
  • Mohsen Ayati 3
  • Behnam Rasouli 4
1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Facuty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
2 PhD Candidate, Department of Educational Sciences, Facuty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Facuty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
4 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The embodiment relationship highlights the importance of the human, emotional, and narrative role of the teacher in engaging with students in digital environments. The present study aims to explore the teacher embodiment within the Shad Student Network and the perceptual and practical structures, both additive and reductive, created by this network. Methods: . The research is applied in purpose, qualitative in data type, and post-phenomenological in the method of execution. The statistical population of the research consisted of elementary school teachers (second cycle) in the city of Ilam who utilized the Shad Student Network for instruction. Participants were selected through a snowball sampling method, resulting in a sample of 19 teachers for interview. The data collection tools in this study included direct observation and firsthand experiences of the researcher, interviews with the Shad Network itself, and interviews with teachers who employed the Shad Student Network in their classrooms. After data collection, the findings were analyzed based on a post-phenomenological perspective. To ensure the internal validity of the findings, data were compared with theoretical frameworks and previous literature, and interviews with experts. To confirm the accuracy and reliability of the data, member checking was employed for establishing the credibility of the study, theoretical saturation was utilized to ascertain the external validity of the findings. Findings: The findings indicated that in the context of teaching via the Shad Student Network, an embodiment relationship between the teacher and technology is observed . Conclusion: The embodiment relationship of the teacher within the Shad Network leads to both enhancements (expanding cognitive abilities through peripheral devices such as hands-free, keyboard, and camera, increasing face-to-face interaction through the camera, easier expression of emotions and feelings through stickers) and reductions (reducing body language transmission, reducing attention to students' personal traits and characteristics, reducing normal daily human interactions) in teacher perception and behavior. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Embodiment relationship
  • incremental and decremental structurem
  • post-phenomenological approach
  • shad student network
  • teacher's educational behavior