واکاوی مؤلفه‌ها و شاخصه‌های مطلوب تربیتِ‌معلمانِ آینده برای دستیابی به ساحت علمی–فناورانه

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران

2 استادیار، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران

10.48310/tpd.2025.18092.1828

چکیده

هدف: واکاوی مؤلفه‌ها و شاخصه‌های مطلوب تربیت‌معلمان آینده برای دستیابی به ساحت علمی–فناورانه، هدف اصلی پژوهش حاضر است. روش‏ها:‌ از رویکرد کیفی و روش پژوهش داده ­بنیاد استفاده شد. میدان مطالعه و پژوهش به دو گروه عمده تقسیم شد؛ گروه اول: بهینه ‏کاوی و مروری بر پیشینه پژوهش که مشتمل بود بر کلیه مقالات، مجلات و کتاب‏های در دسترس مربوط به مدارس آینده و شیوه‌های تربیتِ معلمِ آینده بر اساس ساحت علمی و فناوری. و گروه دوم: شامل متخصصان و صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان، مدیران و معلمان مدارس بود. در بخش اول، نمونه متناسب با هدف پژوهش از منابع موجود در پایان ­نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی و مقالات موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی همچونMagiran, ERIC, ProQues, Scopus, springer, Irandoc, Science Direct  انتخاب شد و در بخش دوم به‌صورت هدفمند و گلوله برفی، 18 نفر تعیین گردید. تحلیل داده‌ها، در بخش نخست به روش شبه نظام ‏مند و در بخش دوم با بهره‌گیری از نظریه داده ­بنیاد، الگوی  چارمز و برایانت (2010) انجام گرفت و مدل پارادایمی پژوهش به‎ دست آمد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان­ داد که از مهم‌ترین عوامل علّی می‌توان به سرمایه علمی معلمان و تقویت آن، فرهنگ پژوهش­ محوری، سرمایه خلاق، فرهنگ فناوری و آینده‌نگری، نگرش کارآفرینانه در مدارس و نظارت و ارزیابی دروس اشاره کرد. نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که برای تربیت‌ معلمان در راستای دستیابی به ساحت علمی-فناورانه، نیاز به یک رویکرد جامع و همه‌جانبه است که شامل عوامل فردی، سازمانی و اجتماعی باشد. توصیه می‌شود که نتایج این پژوهش در طراحی برنامه‌های تربیت‌معلم و سیاست‌گذاری‌های آموزشی موردتوجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Desirable Components and Characteristics of Training Future Teachers to Achieve the Scientific - Technological Field

نویسندگان [English]

  • Tahereh heydri laghab 1
  • maryam nasaj 2
  • aliakbar dolati 1
1 Assistant Professor, Department of Educational Administration, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Islamic Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The main objective of the present study was to analyze the desirable components and indicators of future teacher education to achieve the scientific-technological field. Methods: For this purpose, a qualitative approach and grounded theory method were used. The scope of the study was divided into two main groups, the first group: optimal exploration and review of the research background, including all available articles, magazines, and books related to future schools and future teacher education methods based on the scientific and technological field. The second group: included specialists and experts in the field of education, faculty members of Farhangian University, school administrators, and teachers. The sampling method in the first part was selected in accordance with the purpose of the research from the sources available in theses, research plans, and articles available in existing databases such as Magiran, ERIC, ProQues, Scopus, Springer, Irandoc, and Science Direct. In the second part, 18 people were selected based on purposive and snowball method. The sample individuals were those who had sufficient experience in the field of education and future schools. Data analysis was carried out in the first part using the quasi-system method and in the second part, using the grounded theory, model of Charmaz & Brayant (2010), and a paradigmatic research model was obtained. Findings: The results of the study showed that the most important causal factors include teachers' scientific capital and its strengthening, scientific goal setting with strong motivation, up-to-date technology development, research-oriented culture, scientific infrastructure, creative capital, technology culture and foresight, entrepreneurial attitude in schools, and supervision and evaluation of courses. Conclusion: This research shows that for training teachers in order to achieve the scientific-technological field, a comprehensive and all-round approach is needed that includes individual, organizational, and social factors. It is recommended that the results of this research be considered in the design of teacher training programs and educational policies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Document on fundamental
  • schools of the future
  • science and technology
  • teacher training
  • transformation