بررسی تأثیر طرح شایستگی دیجیتال وزارت آموزش ‏و پرورش بر نگرش و یادگیری مهارت‌های سواد دیجیتالی دانش‌آموزان پایه ششم دوره ابتدایی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور مرکز شهر ری، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

10.48310/tpd.2025.17530.1774

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر طرح شایستگی دیجیتال وزارت آموزش‏ و پرورش بر نگرش و یادگیری مهارت‌های سواد دیجیتالی دانش‌آموزان پایه ششم دوره ابتدایی بود. روش‎ ها‌: روش پژوهش از  نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی ناحیه 1 شهر کرج در سال تحصیلی 140۳-140۲ بود. تعداد 100  نفر از دانش‌آموزان پایه ششم مدارس پروین اعتصامی، گل‌ها و استقلال  ناحیه یک شهر کرج  به روش نمونه ‏گیری در دسترس،  انتخاب و در دو گروه آزمایش (۵0 نفر) و کنترل (۵0 نفر) گمارده شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، شامل آزمون یادگیری سواد دیجیتال محقق ‏ساخته (۱۴۰۳) و پرسش ‏نامه نگرش به درس عسگری (1385) بود. گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه ۵۰ دقیقه‌ای براساس طرح شایستگی دیجیتال، آموزش دیدند و گروه کنترل، آموزش‌های مرسوم درس کار و فناوری پایه ششم را دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل داده ‏ها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. در سطح توصیفی از فراوانی، نمودارها، شاخص‌های مرکزی (میانگین) و (انحراف معیار) و در سطح استنباطی از آزمون‏ های t وابسته، t مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتیجه پژوهش نشان داد شایستگی دیجیتال و آموزش سواد دیجیتال بر یادگیری و زیرمقیاس‌های آن شامل تأثیر رایانه، تفکر محاسباتی، سواد دیجیتال،  شبکه ارتباطی و طراحی بی‏سیم و امنیت سایبری، اثربخش بوده است. همچنین نتیجه پژوهش نشان داد شایستگی دیجیتال و آموزش سواد دیجیتال، بر نگرش دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی، اثربخش بوده است. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد آموزش مبتنی بر شایستگی دیجیتال، علاوه بر ارتقای مهارت‌های فنی، نگرش مثبت دانش‌آموزان را نسبت به یادگیری فناوری تقویت می‌کند. این امر بیانگر نقش چندبعدی شایستگی دیجیتال در توانمندسازی دانش‌آموزان برای مواجهه با نیازهای جامعه دیجیتال است؛ بنابراین، تلفیق این رویکرد در برنامه‌های درسی می‌تواند به ارتقای کیفیت یادگیری و پرورش مهارت‌های ضروری قرن بیست‌ویکم کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of the Ministry of Education's Digital Competency Plan for Teachers on the Attitude and Learning of Digital Literacy Skills of Sixth Grade Elementary School Students

نویسندگان [English]

  • Zahra Motamedi Lassh Nashi 1
  • Rahim Moradi 2
1 M.A. in Educational Technology, Faculty of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study aimed to investigate the impact of the Ministry of Education’s digital competence program on the attitudes and digital literacy skills of sixth-grade elementary students. Methods: This research employed a quasi-experimental design with a pre-test/post-test and a control group. The statistical population included all female sixth-grade students in District 1 of Karaj during the 2023–2024 academic year. A total of 100 students from Parvin Etesami, Golha, and Esteghlal schools were selected through convenience sampling and randomly assigned to experimental (n=50) and control (n=50) groups. Data collection tools included the researcher-made Digital Literacy Learning Test (2024) and the Attitude Toward Learning Questionnaire (Asgari, 2006). The experimental group received eight 50-minute training sessions based on the digital competence program, while the control group was taught through conventional instructional methods in the “Work and Technology” subject. Data were analyzed using descriptive statistics (frequency tables, graphs, mean, and standard deviation) and inferential statistics (Paired t-tests, independent t-tests, and ANCOVA) in SPSS software. Findings: Results revealed that the digital competence program significantly improved digital literacy learning and its subscales, including computer impact, computational thinking, digital literacy, communication networks, wireless design, and cyber security. Furthermore, the program had a positive effect on students’ attitudes toward learning. Conclusion: The findings highlight that digital competence-based instruction not only enhances technical skills but also fosters positive attitudes toward technology learning. This underscores the multidimensional role of digital competence in empowering students to meet the demands of a digital society. Therefore, integrating this approach into the official curriculum may contribute to improved learning quality and the development of essential 21st-century skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attitude
  • digital competence
  • digital literacy
  • elementary school
  • students