مقایسه صلاحیت‌های ‌حرفه‌ای نومعلمان دوره ابتدایی بر اساس نوع جذب (دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان و مهارت ‏آموزان ماده ۲۸) در شهر تهران

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم‌انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

10.48310/tpd.2025.19571.1928

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه صلاحیت‌های ‌حرفه‌ای نومعلمان دوره ابتدایی بر اساس نوع جذب (دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان و مهارت ‏آموزان ماده ۲۸) در شهر تهران، انجام شد. روش ‏ها: این پژوهش از نوع توصیفی-مقایسه‌ای است. تعداد نومعلمان جذب‌شده از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ در شهر تهران ۶۱۰۶ نفر و تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان ۱۸۳۷ نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان و نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی، ۳۶۷ نفر انتخاب شدند؛ به‌طوری‌که ۸۴ نفر از نومعلمان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و ۲۸۳ نفر از نومعلمان مهارت‌آموز جذب‌شده از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ بودند. نمونه‌ها به‌گونه‌ای انتخاب شدند که کلیه مناطق ۱۹‌گانه شهر تهران را پوشش دهند. برای ابزار گردآوری داده‌ها، از پرسش نامه صلاحیت‌های حرفه‌ای استفاده شد که مؤلفه‌های آن برگرفته از مدل هانتلی (۲۰۰۸) با ۶۸ گویه در سه بُعد دانش حرفه‌ای، مهارت حرفه‌ای و نگرش حرفه‌ای بود. روایی ابزار با تحلیل عاملی تأییدی انجام شد و پایایی آن با آلفای کرونباخ (٨٩/٠) محاسبه شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون t مستقل انجام گرفت. یافته‎ ها: تحلیل آماری با استفاده از آزمون t مستقل نشان داد که میانگین صلاحیت‌های حرفه‌ای نومعلمان دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان به‌طور معناداری بالاتر از نومعلمان جذب‌شده از طریق ماده ۲۸ است (۰۱/۰p<). این تفاوت در تمامی مؤلفه‌ها مشاهده شد که می‌تواند ناشی از فرایند آموزش نظام‌مند و تربیت معلم مبتنی بر برنامه‌های آموزشی هدفمند باشد. نتیجه گیری: بازنگری در فرآیندهای مختلف جذب معلم و تمرکز بیشتر بر کیفیت تربیت حرفه‌ای معلمان در ابعاد مختلف، برای ارتقای آموزش و پرورش، ضروری است و لازم است سیاست‌گذاران آموزشی با طراحی برنامه‌های توسعه حرفه‌ای مؤثر و اثربخش، به ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و افزایش کیفیت آموزش در مدارس کمک کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparison of the Professional Competencies of New Primary School Teachers Based on Recruitment Type (Graduates of the Farhangian University and Article 28 Skill Learners) in Tehran

نویسندگان [English]

  • kimiya mohammadi 1
  • fakhrossadat nasiri 2
  • mahdiy navidadham 3
1 M.A in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study aims to compare the professional competencies of new teachers who graduated from Farhangian University and skill-based trainees of Article 28 in Tehran. Methods: This research is descriptive-comparative in nature. The number of teachers recruited through the Article 28 employment test in Tehran is 6,106, while the number of graduates from Farhangian University is 1,837. Using Morgan’s table and proportional stratified sampling, 367 teachers were selected from among whom 84 were graduates from Farhangian University, and 283 were skill-based trainees recruited through the Article 28 employment test. The samples were selected in such a way that all 19 regions of Tehran were covered. To collect data, a professional competence questionnaire was used, with components derived from Huntley’s model (2008), containing 68 items across three dimensions: professional knowledge, professional skills, and professional attitudes. The instrument’s validity was confirmed through confirmatory factor analysis, and its reliability was confirmed with a Cronbach’s alpha of 0.89. Data analysis was performed using an independent samples t-test. Findings: Statistical analysis showed that the average professional competencies of Farhangian University graduates were significantly higher than those of the teachers recruited through Article 28 (p < 0.01). This difference was observed in all components and may be attributed to the systematic training process and teacher preparation based on targeted educational programs. Conclusion: Revising the various teacher recruitment processes and focusing more on the quality of professional teacher training in various dimensions is necessary to improve education. Educational policymakers need to help enhance the professional competencies of teachers and increase the quality of education in schools by designing effective and efficient professional development programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Article 28 Skill Learners
  • Farhangian University
  • new teachers at the elementary level
  • professional competencies
  • professional development
  • teacher education